Nová zelená vlna

30. listopad 2016

Na Zelené vlně byl zahájen provoz nového call centra a zároveň spuštěn nový systém sběru informací, který je kompatibilní se systémem Národního dopravního infocentra

Dobrý den, pane Pokorný,

zaznamenal jsem ve vysílání, že máme "novou" Zelenou vlnu. Po vyposlechnutí několika tzv. nových dopravních hlášení jsem si marně lámal hlavu, v čem je změna. Má to snad být ta nic neříkající hláška "Známe lepší cestu" ke konci relace? Jaká je přidaná hodnota této fráze? Nebylo by lepší odplevelit? Méně je někdy více.

Při této příležitosti bych si dovolil zkritizovat strukturu podávaných informací. Někdy to na mě dělá dojem, jako když „házíte kachnám" – moderátor chrlí dopravní informace bez ladu a skladu a hlavně rychle, jako kdyby někam spěchal.

Setkávám se s tím, že dopravní informace zpravidla začínají frází: „…asi s půlhodinovým zdržením počítejte na silnici č. XX u obce YY…“ Pokud sedím v autě a jedu v hustém provozu, musím se soustředit především na provoz a chci se dozvědět o případných omezeních na "mojí" trase, logicky mělo by být vždy nejdříve uvedeno číslo silnice a místo, kterého se hlášení týká a teprve potom by měla následovat specifikace omezení – přesně tak, jak si pracovníci Zelené vlny přejí přijímat hlášení od řidičů: kde se událost stala, co se stalo a opatření na místě.

S pozdravem

Jaromír Konečný, České Velenice

<hr/>

Vážený pane Konečný,

upoutávky, o kterých píšete v souvislosti s vysíláním Zelené vlny, se vztahují k několika změnám, jimiž Zelená vlna v poslední době prochází. Právě dnes byl zahájen provoz nového call centra a zároveň byl spuštěn nový systém sběru informací, který je kompatibilní se systémem Národního dopravního infocentra. Výsledným efektem by měly být informace, které budou schopny dostat se do vysílání rychleji než dříve. Zelená vlna bude vysílána od 18. listopadu každých 15 minut nejen ráno a v případě mimořádných dopravních událostí, ale též v pátek a neděli od 15 do 19 hodin. GPS navigace schopné přijímat dopravní informace budou dostávat větší počet informací.

To jsou objektivní fakta. Více naleznete v podrobné zprávě, kterou ke svému dopisu přikládám. Je mi jasné, že řidiči, který uvázl v koloně a nemá šanci se z ní v nejbližší době dostat, slogan "Známe lepší cestu" náladu nezlepší. To je ta subjektivní stránka věci, již ani při nejlepší vůli nikdo není schopen zcela předvídat. Nicméně slogany stručně popisující nabízenou službu jsou dnes běžnou součástí nejen veřejnoprávního mediálního prostoru, a když budeme spravedliví, ani jeden nedokáže postihnout skutečnost v jejích reálných rozměrech. Je to jistá zkratka, symbolické vyjádření smyslu, který daná služba má mít.

Váš dopis obsahuje řadu konkrétních podnětů nabízejících varianty současné struktury dopravních hlášení. Tyto podněty postoupím redakci Zelené vlny.

Věřím, že s novou podobou Zelené vlny získáte lepší a kvalitnější servis. Pokud dojdete k názoru, že některé problémy přetrvávají, napište mi prosím.

S pozdravem

PhDr. Milan Pokorný, Ph.D., ombudsman Českého rozhlasu

Spustit audio