Opakující se písničky

29. červenec 2016

K dispozici by měl být celý archiv ČRo roztažený do celého roku. Pak by se nestalo, že je jedna písnička slyšet čtyřikrát během šesti dnů

Vážený pane ombudsmane,

rád se připojuji k dnešním kritikům hudby na ČRo 2 (pořad Jak to vidíte na ČRo 2 v 16:30, 27. 07.). Sděluji Vám jako dlouholetý posluchač ČRo 2, že mají naprostou pravdu! A vysvětlím Vám proč. Je to vina tzv. selectoru a následek jeho neblahé činnosti, která dělá z ČRo 2 flašinet. Jak to funguje v praxi? Flašinet je "nakrmen" určitým kontingentem písní a ty jsou ohrávány stále dokola po dobu nějakých 6 týdnů.

A tak se Vám může lehce stát, že během šesti dnů uslyšíte v "prime time" 4x "Tu kytáru jsem koupil kvůli tobě…“ od V. Neckáře. Po uvedené době je selector nakrmen další dávkou hitů a opakuje se to samé v modrém. Pak se stane to samé: písnička, ze které se radujete proto, že ji nikdo už nehraje, je Vám naservírována opět několikrát během několika málo dnů. TO JE ŠPATNÉ! Je fajn, že ČRo 2 dokáže vyhrabat staré hity. Ovšem po premiéře bych si ho přál slyšet zase třeba až po třech měsících a ne 4x během následujících šesti dnů! A tam je zakopán pes!

Systém by měl být změněn tak, aby byl k dispozici celý archív ČRo, ale roztažen na celý rok. My vám neposíláme 2,2 miliardy ročně na to, aby o hudbě rozhodovaly selectory, ale LIDÉ! Myslíte, že to dokážete novému šéfredaktorovi ČRo 2 přetlumočit?

Se srdečnými pozdravy

Milan Březina


Vážený pane Březino,

děkuji Vám za konkrétní připomínku k hudební dramaturgii Dvojky ČRo. S popisem fungování selektoru máte v zásadě pravdu. Tento počítačový systém se skutečně naplní velkým množstvím skladeb vybraných – zjednodušeně řečeno – podle cílové posluchačské skupiny stanice. Každá skladba pak v tomto systému rotuje podle předem určeného klíče tak, aby se zabránilo jejímu častému opakování, výskytu podobných žánrů, interpretů, jazyků v bezprostřední blízkosti, a podle dalších kritérií.

Z Vašeho dopisu vyplývá, že v zásadě oceňujete výběr skladeb, ale výhrady máte vůči jejich rotaci, tedy příliš častému nasazování. To je legitimní námitka a já ji uplatním při jednání s hudebním dramaturgem stanice a také s novým šéfredaktorem Martinem Gromanem, který nastoupí 1. srpna.

Pokud byste náhodou zachytil příliš častý výskyt konkrétních skladeb tak, jak to popisujete ve svém dopise, bude to pro mne užitečný argument při mých jednáních.

Přeji Vám krásné léto a srdečně Vás zdravím.

PhDr. Milan Pokorný, Ph.D., ombudsman Českého rozhlasu

Spustit audio