Poznámky k vysílání

1. červenec 2016

Několik postřehů k vysílání sportovních přenosů, hudební složce vysílání, úrovni mluveného slova a dalším tématům.

Vážený pane ombudsmane, usilujte prosím o to, aby:

  1. se, když je Mistrovství světa v hokeji, všechny zápasy našich vysílaly celé na Radiožurnálu. Lidé potřebují přenos hlavně v prime-timu, kdy to ale vedení nechce dávat kvůli poslechovosti. ČRo Sport zatím vzhledem k úrovni signálu jinde než v Praze není plnohodnotná stanice.

  2. se na Dvojce neobjevovaly písně Michala Davida. Jde o nejstupidnější normalizační pop-music, kterou jsem si v roce 1990 myslel, že už nikdy z rozhlasu neuslyším. Nechte to prosím komerčním stanicím. 

  3. na stanici Plus moderátoři stále neříkali, že je tlačí čas. Je možná ano, ale posluchači by poslouchali. Jediný důvod je, že si stanice na určitý čas naplánovala něco jiného. Posluchač si to ale nenaplánoval. Naopak od této stanice čeká, že nebude věčně spěchat. Pořady Portréty a Archiv Plus, možná i Knihy, na které vám nezbyl čas, by měly mít stopáž 50 minut.

  4. se stále nevysílaly stupidní spoty, jak skvělou stanici právě posloucháte. K ničemu to není. Ten, kdo poslouchá, to beztak ví, a nepotřebuje to slyšet "vehementním hlasem".

  5. se proboha něměnilo schéma Vltavy. Je to kromě Plusu jediná stanice, kterou můžu bez problému kdykoliv poslouchat. Je určená k soustředěnému poslechu, a ten se samozřejmě s vysokou poslechovostí nesnáší.

  6. se s populární hudbou zacházelo jako s uměním, a ne jako s vějičkou, na kterou chtějí stanice nalákat posluchače. Když už nějakou písničku rozhlas vysílá (a je jedno, jestli jde ze selektoru, nebo je vybraná "ručně"), měl by ji vysílat proto, že se domnívá, že ji posluchači z nějakého důvodu mají slyšet.

  7. se moderátoři, redaktoři a další spíkři vyvarovali floskulí ze slovníku Vladimíra Justa. (S výjimkou hesel Česko a přehršel - tam se Just seknul.) V Týdeníku Rozhlas vyšla na slovník před několika lety dost stupidní recenze. Já se domnívám, že má V. Just až na pár drobností pravdu.

  8. moderátoři Dvojky ráno nežvanili o ničem. Nedá se to poslouchat.

  9. se do vysílání Vltavy vrátil Jan Rejžek a jeho Kaleidoskop.

  10. měl ve vysílání Vltavy půlhodinový hudební pořad Jan Burian.


Vážený pane,

děkuji Vám za obsáhlý dopis s řadou praktických připomínek, z nichž je patrné, že máte k Českému rozhlasu blízký vztah nejen jako jeho pozorný posluchač, ale že jej také znáte takříkajíc "zevnitř". Dovolte, abych se k některým bodům Vašeho dopisu vyjádřil podobněji.

1. Zápasy české hokejové reprezentace na letošním mistrovství světa vysílal ČRo Radiožurnál v přímém přenosu celé až na zápas s Norskem dne 12. května, kdy se vysílaly jen reportážní vstupy. Souhlasím s Vámi, že ČRo Sport zatím nepředstavuje plnohodnotnou alternativu k celoplošnému vysílání například stanice Radiožurnál.

2., 4., Jistě jste zaznamenal, že spoty na self-promo stanice ČRo Dvojka byly podstatně omezeny. Je to reakce na názory posluchačů podobné Vašemu. Nyní již Vámi kritizované spoty díky velmi uvážlivému nasazování nepůsobí rušivě.

6. K výběru hudebních čísel připojuji stanovisko Martina Jonáka, vedoucího podpory programu ČRo Dvojka:

Výběr a sestava hudby pro (nejen) tuto část našeho programu je plně v souladu se zadáním hudebního formátu pro Dvojku. Zjednodušeně řečeno je žádoucí a nutné, aby jednotlivé naše stanice se lišily jedna od druhé i svým hudebním jazykem. Výběr hudby během Dobrého rána s Dvojkou má na starosti hudební dramaturg. Jeho práce ale není zatížena tím, co se mu líbí či nelíbí. V ranním vysílání má k dispozici stovky skladeb, z nich cca 40 procent cizojazyčných. To znamená, že „návratnost“ těchto skladeb je v řádu několika dnů, a to ještě vždy v jiné hodině ranního času. Tyto stovky písní přitom netvoří navěky zapouzdřený celek, ponenáhlu je plynule obměňujeme. Dramaturg přihlíží i k výsledkům pravidelných výzkumů obliby jednotlivých skladeb mezi našimi posluchači.

Z toho plyne, že občasné zařazení písní typických zejména pro 80. léta minulého století (i z tvorby Michala Davida) je dáno jejich oblibou mezi posluchači. Nelze tu mluvit o nějakém programovém zacílení na tento druh hudby, jako je tomu o některých soukromých rozhlasových stanic. Ale také nelze vzhledem k jejich oblibě očekávat jejich úplné vyřazení z playlistů stanice.

8. Projev moderátorů Dobrého rána s Dvojkou byl pozorně a kriticky sledován, výsledkem je rozhodnutí přejít od moderování ve dvojici k osobě jediného moderátora.

3. Připomínky ke stopáži pořadů na ČRo Plus podpořím při jednání s šéfredaktorem této stanice.

5., 9., 10. Připomínky a podněty k programu ČRo Vltava předám novému šéfredaktorovi této stanice poté, co vzejde z konkurzu, který byl na toto místo vypsán. Jen podotýkám, že Jan Burian má na této stanici dlouhodobě velmi důstojný prostor, jak oba dobře víme. Jeho cykly patří k tomu nejlepšímu, co v daném žánru lze slyšet. Proto s Vámi souhlasím, že je pro Vltavu přínosem a bylo by dobré s ním dále odpovědně dramaturgicky pracovat.

7. Vaše připomínka k výskytu floskulí v projevu moderátorů Českého rozhlasu se uplatní v oddělení vzdělávání, které připravuje semináře a další projekty právě k podobným problémům.

Vážený pane, věřím, že řada Vašich podnětů bude přijata odpovědnými pracovníky Českého rozhlasu ve prospěch všech jeho posluchačů. Děkuji Vám a přeji Vám vše dobré.

PhDr. Milan Pokorný, Ph.D., ombudsman ČRo

Spustit audio