Připomínky ke zpravodajství a Zelené vlně

2. říjen 2020

Opakování některých zpráv a příspěvků na Radiožurnálu je motivováno charakteristikou jeho cílové skupiny posluchačů. 

Dobrý den,

Radiožurnál poslouchám, dá se říct, denně v pracovním týdnu. Dlouho jsem se odhodlával napsat těchto pár řádků.

Nevím, jestli někdo z vás zaměstnanců to vysílání poslouchá, já myslím, že ne. Když ráno zapnu rádio, tak slyším nějakou událost (dnes to bylo ohledně vyplácení mzdy), snad každý týden. Během dopoledne se změní moderátor a jeho blok začne tou samou událostí. Po polední to samé, jedu z práce domů, zapnu rádio, Odpolední Radiožurnál a co neslyším, přesně to, co ráno v šest, vyplácení mzdy, možná jednou týdně. A to je každý den. Tak se ptám, to se nic neděje v ČR během dne? Dopravní zprávy jsou pro mne přínosem, jako řidič profesionál bych je využil, ale to musím jet po D1, D2, D8 a vlastně jen po dálnicích a kolem Prahy. Tam je dostatek info, ale moderátor by mohl být konkrétnější a víc rozvinout ohledně objížďky. Pro lidí, kteří jedou prvně strohá nabídka jízdy po souběžné silnici od nikam do nikam se mi nezdá vhodná. Máte, aspoň jste to prezentovali, vynikající studio na dopravní info, ale také by to chtělo se věnovat celé republice.

No a to hlavní jsem si nechal na konec, moderátor začne vysílání a během hodiny slyším 20x "to uslyšíte za chvilku", připadám si jako v komerční televizi, kde též furt říkají "po reklamě jsme zpátky". Pak ještě podotknu, že pořád Lucie Výborné je na vysoké úrovní a je to hlavní důvod, proč Radiožurnál poslouchám, protože p. Lucie je profesionál a můžete být pyšní na to, že ji máte.

Přesto zůstávám posluchačem a přeji mnoho zdaru ve Vaší práci.

V. L.

_____________________________________________________________________

Vážený pane,

Infolinka Českého rozhlasu mi předala Váš dopis z 15. 9. 2020. Dovolte, abych na něj reagoval několika svými poznámkami. Podotýkám, že nejsem mluvčím Českého rozhlasu, ani to ode mne nikdo neočekává. Hájím zájmy jeho posluchačů a snažím se o prosazení každého racionálního podnětu.

Opakování některých zpráv a příspěvků na Radiožurnálu je motivováno charakteristikou jeho cílové skupiny posluchačů. Tvoří ji spíše muži produktivního věku, kteří jej poslouchají nárazově, ráno před odchodem do práce, cestou do zaměstnání a při návratu, při domácích pracích apod. Poslouchají většinou pár desítek minut, těch, kdo jej poslouchají kontinuálně, po delší dobu, je menšina. Výroba reportáží a jiných příspěvků je drahá, takže pokud jde o aktuální téma, mohou se ve vysílání objevit opakovaně, aby je zachytilo co nejvíc posluchačů. Chápu, že při delším poslechu se stane, že vyslechnete stejnou věc, znám to i z vysílání stanice Plus.

Stejně jako Vás i mne irituje oznámení, co si poslechneme po písničce, po zprávách, za chvilku. Je to snaha udržet posluchače u přijímače, ale přiznávám, že na mne to působí kontraproduktivně. Mými stanicemi jsou Plus a Vltava. Nicméně zdá se, že s tímto systémem upoutávek má Radiožurnál úspěch, poslouchá ho denně téměř milion lidí a jejich způsob nárazového poslechu nebo tzv. příposlechu („na půl ucha“) tomuto stylu proudového vysílání vyhovuje. Bohužel pro Vás musím konstatovat, že můj pokus změnit styl Radiožurnálu by se nesetkal s úspěchem, je to jedna z dvou nebo tří nejposlouchanějších rozhlasových stanic v republice a ví, pro koho a jak své vysílání připravovat. Takže Vám mohu doporučit, abyste zkusil přeladit nejspíše na Dvojku, která se proudovým stylem vysílání Radiožurnálu přes den blíží, a přitom je klidnější, příspěvky neopakuje, dává více prostoru mluvenému slovu.

Co se týče Zelené vlny, vyžádal jsem si stanovisko jejího vedoucího Štěpána Jandy. Přikládám je kompletní, věřím, že Vám nabídne zajímavé informace.

Zelená vlna Radiožurnálu se věnuje dopravní situaci v celé republice. Do každé relace jsou podle níže popsaných priorit vybírané ty nejdůležitější zprávy o dopravních komplikacích, které jsou v danou dobu nejzásadnější. Ve hře je dále stopáž – stejně jako kterékoliv jiné součásti programu i Zelené vlně je vyhrazený určitý jasně daný čas, který nelze překročit. Z podstaty věci se do jedné relace nemůžou vejít informace o zcela všech dopravních událostech, které se právě na území celé ČR odehrávají. Taková relace by ve špičkách musela mít i více než 10 minut nepřetržitého mluveného slova. To samozřejmě z řady důvodů nedává smysl – posluchače by takový maraton velmi brzy unavil a iritoval, při vstupech Zelené vlny každých 15 minut by pak ve vysílání nebylo místo prakticky pro nic jiného. Proto tedy, jak už bylo zmíněno, redaktoři selektují to nejdůležitější. Klíč pro výběr je jasný – prioritní jsou vždy varování před urgentním nebezpečím (auta v protisměru, neoznačené překážky v jízdních pruzích na dálnicích a podobně), následně se zprávy řadí podle významnosti komunikace, respektive podle počtu zasažených motoristů a podle délky zdržení. Logicky se tedy většinou jedná o nejvytíženější dálnice, následně hlavní tahy (silnice I. třídy). Praha a příjezdové komunikace do metropole jsou obecně nejfrekventovanějšími dopravními tepnami s nejčastějšími problémy zasahujícími nejvíce motoristů, a tak získávají často vysokou prioritu.

Pokud jde o popis objížděk, respektive alternativních tras, jsou vždy tak podrobné, jak to umožňuje stopáž v kontextu aktuální dopravní situace. Jestliže je zásadních problémů na dálnicích a silnicích v danou dobu více, je žádoucí odvysílat v rámci jedné relace co nejvíce zpráv. Pak musí každá jedna zpráva být relativně stručnější, ve hře je v podstatě každé slovo. Čím delší každá jedna zpráva je, tím méně zpráv se do vyhrazeného času může vejít. Je to o určité rovnováze. Pokud to okolnosti dovolují, jsou naše redaktoři velmi podrobní. Jindy musejí přistoupit k dílčímu zestručnění.

Připomeňme, že Zelená vlna Radiožurnálu je ve všední dny během ranních špiček a během páteční odpolední špičky vysílaná ve dvou variantách současně, tedy v tzv. rozpojovaném módu. To znamená, že pro posluchače přijímající signál Radiožurnálu z Žižkovské věže je vysílaná první verze Zelené vlny s informacemi výhradně o situaci v Praze a na výjezdech z města. Ve stejnou dobu posluchači přijímající signály Radiožurnálu ze všech ostatních vysílačů v ČR slyší druhou verzi Zelené vlny s informacemi z celé republiky vyjma Prahy – tedy o to více mimopražských informací se do této druhé verze vejde. Čas vyhrazený dopravnímu zpravodajství tak využíváme nanejvýš efektivně.

Český rozhlas má také síť regionálních stanic. Ty se mohou věnovat na úrovni dopravního zpravodajství danému regionu podrobněji a zařazují tak i informace, které v měřítku celoplošné stanice nejsou prioritní (relativně kratší zdržení na silnicích I. třídy, problémy na silnicích II. a III. třídy).

Děkuji Vám za pochopení a přeji Vám pěkný víkend.

PhDr. Milan Pokorný, Ph.D., ombudsman Českého rozhlasu

Spustit audio