Reklama a autorská práva

27. leden 2025

V obou případech je Český rozhlas povinen respektovat platné zákony.

Dobrý den,

mám dva dotazy.

  1. Z jakého důvodu jsem nucen poslouchat reklamu na médiu, které si platím? Ano, opravdu je to velmi obtěžující.
  2. Z jakého důvodu publikujete na webu pořady, které nejdou přehrát, jsou totiž tzv. „prošlé“?

Děkuji,
F. H.

_____________________________________________________________________

Vážený pane,

děkuji Vám za dopis i za konkrétní otázky. Obě témata jsem podrobně konzultoval s příslušnými pracovníky Českého rozhlasu, mj. s Oddělením právních služeb a se správou licencí.

K Vaší první otázce: Činnost Českého rozhlasu určuje zákon, ten také stanoví způsob financování. Není to tedy věcí Českého rozhlasu, ale zákonodárců. Ti určují pravidla. V daném případě stanovili, že na celoplošných stanicích ČRo smí být přítomna reklama v rozsahu tří minut za 24 hodin vysílání a na regionálních stanicích v rozsahu pěti minut. K tomu je třeba přičíst několik sponzorských vzkazů ("Tento pořad přináší..." nebo něco podobného.) Takové množství reklamy se na komerční rozhlasové stanici ozve během jedné půlhodiny. Finance získané tímto způsobem používá Český rozhlas na vlastní propagaci (například plakáty zvoucí na nějakou akci, propagace 100. výročí rozhlasového vysílání v loňském roce apod.). Takový je současný stav. 

Odpověď na Vaši druhou otázku vychází rovněž z toho, že Český rozhlas je povinen respektovat zákony. V tomto případě jsou to zákony chránící autorská a interpretační práva. Nejběžnější typ smlouvy mezi Českým rozhlasem a autorem stanoví, že dílo (četba, hra apod.) se smí uvést v premiéře a jedné či více reprízách v určitém odstupu od premiéry, a dále že dílo smí být umístěno na webové stránky Českého rozhlasu po určitou dobu, často je to jeden měsíc. Je ovšem řada uměleckých děl, jimiž může Český rozhlas disponovat daleko volněji. Důvodů je více, například vypršela autorská práva, Český rozhlas se dohodl s autorem a interprety na jiném typu zpřístupnění díla, a podobně. U písniček je situace taková, že se počítá počet jejich přehrání a Český rozhlas podle toho odvádí poplatky kolektivním správcům práv, jako je např. Ochranný svaz autorský. 

Samozřejmě ambicí Českého rozhlasu je nabízet posluchačům co nejvíce z toho, co natočil, to dokládá pohled na portál mujrozhlas nebo na stránky jednotlivých stanic. Ale jak jsem napsal, nemůže při tom obcházet platné zákony.

Věřím, že mou odpověď přijmete s pochopením.

Srdečně zdraví

Milan Pokorný, ombudsman Českého rozhlasu

Spustit audio