Reklama a etika

14. leden 2025

Nemohu souhlasit s tím, že by Český rozhlas měl vyřazovat z vysílání programové prvky, které předem počítají s nedostatečnou mentální úrovní posluchačů.

Vážený pane doktore, 

dovoluji si obrátit se na Vás s dotazem, jak hodnotíte skutečnost, že v regionálním vysílání Českého rozhlasu, např. brněnském, je opakovaně šířena reklama na finanční produkt "Renta z nemovitosti". Jde o produkt zaměřený na seniory, který banky neposkytují, protože jej považují na neetický. Je možné, že jeho poskytování odpovídá formálně zákonnému rámci a je pod dohledem České národní banky (který, jak ukazují četné zkušenosti z finančních trhů, v praxi bývá často jen formální a "retrospektivní"). Mám nicméně pochybnosti, zda průměrná osoba seniorského věku je schopna plně a včas porozumět právním a ekonomickým rizikům této "renty", která jsou vázána mj. na platební schopnost jejího poskytovatele. Přitom se využívání tohoto financování týká zajišťování základních potřeby každého člověka - bydlení.

Prosím, abyste věc prověřil a případně učinil kroky k ukončení této kampaně ve vysílání veřejnoprávního rozhlasu, na který se kladou vyšší požadavky než na komerční stanice. 

Zatím jsem se neobrátil na jiné instituce, které jsou v předmětné věci kompetentní.

P. S.

_____________________________________________________________________

Vážený pane,

děkuji Vám za dopis. Vaše argumenty, motivované starostí o seniory, chápu. Zmíněná reklama může být hodnocena z různých úhlů pohledu včetně aspektů etických. Ale to se týká mnoha dalších reklam, které se objevují v médiích. Ne všechny se nám líbí, k řadě z nich máme nějaké výhrady, ale základní otázkou je, zda splňují příslušná zákonná ustanovení. V daném případě je třeba konstatovat, že zmíněná reklama není v rozporu se zákonem č. 40/1995 Sb., Zákon o regulaci reklamy. Za obsah reklamního spotu odpovídá zadavatel, kdežto šiřitel do něj nemůže vstupovat. Zadavatel je pod dozorem ČNB a tento finanční nástroj nabízí na trhu dlouhou dobu. Tím potvrzuji, že z hlediska zákona nelze mít proti zařazení zmíněné reklamy do vysílání Českého rozhlasu námitky.

Když se nyní vrátím k podstatě Vašeho dopisu, tedy k otázce, zda je obsah tohoto komerčního sdělení ve shodě s etikou, můžeme probírat například následující aspekty: zda spot obsahuje vulgarismy nebo snižuje něčí důstojnost, zda je třeba i podprahově zaměřen proti určité skupině osob, zda využívá prvků sexismu, zda obsahuje prvky diskriminace či zda se nejedná se o klamavou reklamu. Žádný z těchto bodů ve zmíněném komerčním sdělení není přítomen. Je tu ale ještě otázka, kterou jste vznesl, a sice zda část posluchačů specifikovaná vyšším věkem zvládne porozumět tomu, co je jí sdělováno, se všemi riziky, která z toho vyplývají. Zda tedy neochránit tuto skupinu posluchačů tím, že dané komerční sdělení bude odmítnuto.

Zde se dostáváme podle mého názoru do argumentační tísně, protože předpoklad o neschopnosti některých starších lidí uvědomit si rizika nabízeného produktu je subjektivní. Jistě každý z nás takové lidi zná, a dovoluji si poznamenat, že souvislost s věkem je značně volná. Myšlenková pohodlnost či mentální nedostatečnost není příznakem staří, netřeba k tomu uvádět příklady. Obecně řečeno, ti, kdo tvoří program Českého rozhlasu, bezesporu berou v úvahu, zda jejich pořady nejsou příliš odborně pojaté, zda neobsahují příliš cizích termínů, nejdou příliš do teorie, nevyznívají až příliš komplikovaně a podobně. Takže v tomto smyslu Vaši starost chápu a přijímám ji. Nicméně nemohu souhlasit s tím, že v zájmu ochrany posluchačů by Český rozhlas měl vyřazovat z vysílání programové prvky, které nejsou obsahově jednoznačné, předem počítají s nedostatečnou mentální úrovní posluchačů.

Vzhledem k tomu, že tento týden zmíněná reklamní kampaň končí, je můj eventuální zásah bezpředmětný. Ale pokusil jsem se Vám přiblížit, proč bych své doporučení zastavit ji nevydal. Nepochybuji o Vašich dobrých úmyslech, vážím si toho, že jste mne oslovil. Váš dopis jsem konzultoval s pracovníky Obchodního oddělení Českého rozhlasu a věřte, že jim stejně jako mně záleží na tom, aby vysílané reklamy byly po všech stránkách v pořádku.

S přáním všeho dobrého a se srdečným pozdravem

Milan Pokorný, ombudsman Českého rozhlasu

Spustit audio