Reklama ve vysílání

26. říjen 2017

Na rozdíl od komerčních stanic disponuje Dvojka pouhými třemi minutami reklamního času denně.

Dobrý den,

jsem dlouholetým posluchačem pořadu Toulky českou minulostí. Budu jistě posluchačem i nadále, nicméně musím – ač nerad – vznést stížnost, resp. dotaz na úvodní (a i závěrečnou) informaci v tomto pořadu.

Jde o informaci pronášenou autorem pořadu Josefem Veselým v úvodu i v závěru a sdělující, že „… dějiny lidstva by se ubíraly jiným směrem, kdyby… atd.“. Zde nastává několik rozporů:
1. Pan Veselý uvádí název sponzora, což vyslovuje jako AK „baRok“, ale hned v uvedení webové adresy sponzora vyslovuje „baDok“,

2. zkusíte-li vyhledat na webu obě varianty (barok, badok), pak zjistíte, že pojem „www.barok“ otvírá stránku Galerie Lapidárium, pojem "www.badok" pak stránku Bagrování a doprava Krejčí.

Ale nejde vlastně o (nefunkční) výsledek reklamního sdělení. Jde mi o to, proč si takový seriózní pořad pouští k tělu něco tak odporně nevěrohodného, komerčního a navíc nefungujícího? Proč se pan Veselý k něčemu takovému vůbec propůjčuje?

Zkrátka – co je to za strašlivou, matoucí a nevěrohodnou informací!? Znevěrohodňuje to totiž celý pořad i celý Český rozhlas.

Děkuji za odpověď… nejlépe za odstranění uvedené odporné hlášky.

S pozdravem

Ing. Jiří Kohutka


Vážený pane inženýre,

děkuji Vám za kritickou připomínku k zařazení reklamy před pořad Toulky českou minulostí. Ty patří k nejoblíbenějším pořadům Českého rozhlasu, je tedy logické, že se Obchodní oddělení Českého rozhlasu rozhodlo umístit právě do tohoto času reklamu. Podotýkám, že na rozdíl od komerčních stanic disponuje Dvojka pouhými třemi minutami reklamního času denně (komerční stanice mají v pouhé jedné hodině často několikanásobně více reklam).

Podle sdělení příslušných pracovníků Českého rozhlasu je Vámi zmíněná reklama schválena Právním oddělením Českého rozhlasu, neporušuje pravidla vysílání a je v souladu se zákonem. Šéfredaktor Dvojky Martin Groman mne informoval o principu, podle něhož vedení stanice je zcela odděleno od reklamního času, aby nemohlo dojít k propojování reklamních sdělení do redakční práce. Věc je tedy zcela v kompetenci Obchodního oddělení. Osobně vidím jediný problematický bod v hlasu pana Josefa Veselého, který se v reklamě ozývá.

Jistě Vás zajímá, jak Český rozhlas naloží se získanými finančními prostředky. Zákon mu zakazuje používat peníze koncesionářů (tedy i Vaše) na jakoukoli propagaci vlastního vysílání, veškeré peníze musí jít do vysílání a jeho technického zajištění. Aby si Český rozhlas mohl dovolit propagaci vlastní práce, musí si na ni vydělat právě těmi několika minutami reklamy, které mu zákon povoluje.

Věřím, že mé vysvětlení přijmete s pochopením.

Srdečně Vás zdravím a přeji Vám vše dobré.


PhDr. Milan Pokorný, Ph.D., ombudsman Českého rozhlasu

Spustit audio