Reklama vs. zpravodajské sdělení

19. leden 2017

V případě informování o kulturních událostech musí mít materiál povahu zprávy či publicistického příspěvku a nesmí nést znaky odkazující k reklamnímu užitku.

Obracím se ČRo ve věci anonce na módní přehlídku módní návrhářky Heleny Fejkové, která byla odvysílána dnes dne 6. 1. 2017 na stanici Vltava v přehledu kulturních událostí před 7:00.

Není to poprvé, kdy ji tato stanice propagovala jako soukromou podnikatelku. To, že se její módní přehlídka má konat ve spolupráci s baletem ND (podrobnosti spojení s baletním souborem ND neznám), se příčí zákonu o veřejnoprávním rozhlase. Zjednodušeně řečeno, je to nekalý způsob propagace, a navíc její „umělecká úroveň“ je z řemeslného a „uměleckého“ hlediska sporná, s tím budou, jak důvodně předpokládám, budou souhlasit mnohem talentovanější návrhářky.

Zákon o ČRo platí pro všechny redaktory bez rozdílu.

PhDr. Alena Dlabačová

<hr/>

Vážená paní Dlabačová,

jako zástupce oprávněných zájmů posluchačů jsem se zabýval Vaší připomínkou týkající se zprávy o představení Ballet & Fashion za tvůrčí účasti Heleny Fejkové. Zpráva o tomto představení zazněla ve vysílání stanice Vltava 6. 1. 2017 v jejím kulturním servisu před 7. hodinou. Této akci byla věnována jedna věta, koncipovaná jako zpravodajské sdělení bez hodnotícího aspektu.

Zákonné normy, jimiž se Český rozhlas řídí, nepřipouštějí skrytou reklamu ve vysílání tohoto média veřejné služby. Zároveň je třeba vzít v úvahu metodologické problémy při stanovení hranice mezi skrytou reklamou a informováním veřejnosti o aktuálním dění. Pro redaktora je velmi obtížné provést poučenou úvahu, zda oznámení firmy nebo jiná identifikace společnosti dosáhly míry reklamy, či zda přiměřeně doplňovaly informace ve zpravodajském či publicistickém materiálu. Důležité je, zda se postupuje podle úzu, tedy zda vytvořený materiál má povahu zprávy či publicistického příspěvku a nenese znaky, jež by mohly vést k dojmu, že přináší reklamní užitek.

Z toho, co bylo řečeno, v daném případě nelze konstatovat, že by zpráva o představení Ballet & Fashion nesla znaky skryté reklamy. Rozsah a struktura dané informace stejně jako její umístění v kontextu obdobných zpravodajsky koncipovaných textů poukazují k informativní funkci tohoto sdělení.

Děkuji Vám za tento podnět, protože je připomínkou toho, jak profesionálně musí pracovníci Českého rozhlasu postupovat. Je totiž nutné vzít v úvahu na jedné straně nepřípustnost skryté reklamy ve vysílání Českého rozhlasu a na druhé straně fakt, že při mechanickém uplatňování pojmu "skrytá reklama" by Vltava, stejně jako kterákoli další stanice Českého rozhlasu, byla zbavena možnosti referovat o většině událostí společensko-kulturní povahy.

S pozdravem

PhDr. Milan Pokorný, Ph.D., ombudsman Českého rozhlasu

Spustit audio