Smích a přeřeky moderátorů

10. srpen 2017

Moderátorská profese je nesmírně náročná. Udržet pozornost, nepřeřeknout se nebo nedat najevo žádnou emoci je vskutku obtížné.

Dobrý den,

s manželkou jsme dlouhá léta věrnými posluchači Českého rozhlasu. Během dne jsme si oblíbili stanici Radiožurnál, večer často posloucháme Dvojku nebo Vltavu. Jsme starší manželé, ale Radiožurnál nám vyhovuje svou bezprostředností (počasí, Zelená vlna, okamžité informace atd.).

Ale něco nám na něm nevyhovuje a to je rychlý, často divoký způsob přednesu zpráv, vedoucí až k nesrozumitelnosti. A to pomíjíme občasný nešvar, kdy již při první větě dojde k přeřeknutí, nebo dokonce ke smíchu při nějakém zaškobrtnutí. To by podle našeho názoru u profesionálních moderátorů zpráv nemělo být.

Nebylo by na místě tento přednes zpráv poněkud zklidnit?

Děkuji za odpověď.

Ing. Jiří Pala


Vážený pane Palo,

vážím si každé zpětné vazby, kterou mi poskytují posluchači, jimž na srdci leží dobré jméno Českého rozhlasu. Mým úkolem je racionální podněty, mezi něž počítám i ty Vaše, předávat příslušným vedoucím pracovníkům Českého rozhlasu a sledovat, jak se těmito doporučeními řídí.

Souhlasím s Vámi, že je třeba klást na moderátory a redaktory veřejnoprávního média nejvyšší požadavky, a to se týká i úrovně mluvního projevu. Jsem přesvědčen, a mnohé dopisy posluchačů mi to potvrzují, že Český rozhlas stále platí za národní kulturní instituci, která má normotvorný význam právě v oblasti kultury řeči. Proto jsem také při své práci v úzkém kontaktu s Oddělením vzdělávání, které se stará o školení zaměstnanců. Právě nedávno proběhla série školení moderátorů Dvojky, jež se týkala správné výslovnosti a používání správných tvarů některých slov.

Také Vám dávám za pravdu, že smích a přeřeky by neměly patřit k seriózní moderátorské práci. Na druhou stranu, zde Vás přece jen požádám o trochu tolerance. Moderátorská profese je nesmírně náročná. Kolegové ve vysílání musí být neustále ve střehu, připraveni reagovat na různé okolnosti. Mám občas možnost jejich práci pozorovat „zblízka“, když například bývám pravidelným hostem Kávy o čtvrté na Dvojce. Udržet pozornost, nepřeřeknout se nebo nedat najevo žádnou emoci je vskutku obtížné, zejména pokud moderátor živě vysílá delší časový úsek. To však nic nemění na tom, že Váš podnět rád předám vedení příslušných stanic a také kolegyním z Oddělení vzdělávání, aby na něj upozorňovaly všechny moderátory a redaktory Českého rozhlasu.

Přeji Vám krásné léto a ještě hezčí poslech Vašich oblíbených stanic Českého rozhlasu.

PhDr. Milan Pokorný, Ph.D., ombudsman Českého rozhlasu

Spustit audio