Sociální sítě mažou nenávistné příspěvky rychleji

11. září 2017

Nejvíce nahlášených příspěvků odstraňuje Facebook. Většina jich je namířena proti migrantům a muslimům.

K tomuto závěru došla Evropská komise, která si již podruhé nechala zpracovat průzkum o přístupu sociálních sítí k ilegálnímu nenávistnému obsahu. V roce 2016 totiž Evropská komise dojednala s velkými online hráči (Facebook, Twitter, YouTube, Microsoft) etický kodex, ve kterém se firmy zavázaly, že budou nahlášené příspěvky důkladněji prověřovat a případný rasistický a xenofobní obsah mazat. Zároveň přislíbily, že většinu takového obsahu ze svých platforem odstraní do 24 hodin od nahlášení uživatelem.

V pořadí druhé hodnocení, které proběhlo na jaře letošního roku, ukázalo, že se firmy v naplňování této dohody zlepšují. Celkem bylo hodnoceno přes 2 500 příspěvků ve 24 členských státech Evropské unie. Pojďme se podívat na statistiky blíže.

Facebook a YouTube odstranily shodně 66 % nahlášených příspěvků, Twitter 37, 5 %. Zvýšila se i rychlost jejich odezvy. Během jednoho dne sociální sítě smazaly přes polovinu nahlášeného obsahu. Nejrychlejší mezi nimi je Facebook. A jaké jsou nejčastěji motivy nenávistných projevů na sociálních sítích? Nejčastěji to byly xenofobní projevy obsahující také radikální postoje proti migrantům (17,8 %) a proti muslimům obecně (17,7 %). Ostatní příspěvky vyjadřovaly nejčastěji nenávist k etnickému původu, k sexuální orientaci, k národnosti, antisemismus, rasovou, náboženskou a genderovou nenávist.

A jak je na tom český online svět?

Do hodnocení byla v druhém kole zařazena i Česká republika. Monitoring provedla právnická organizace In IUSTITIA, o.p.s. Ve srovnání s ostatními státy je procento smazaných příspěvků na českých sociálních sítích menší, a to 46, 5 %. To nás řadí na celkově 16. místo v počtu odstraněných příspěvků. Souhrnnou zprávu o výsledcích průzkumu najdete zde.

Autoři prováděli průzkum pouze na Facebooku a YouTubu. První jmenovaná platforma reagovala na všechna nahlášení a v 67 % případů příspěvek ze sítě stáhla. Naopak YouTube podle autorů nereagoval na žádný z 26 nahlášených příspěvků.

„Nenávistný obsah byl většinou namířen proti uprchlíkům/imigrantům (37 %). Často se také objevují příspěvky motivované náboženstvím (24 %), z nichž 16 případů útočilo na islámské vyznání a 8 případů na židovské vyznání. Romskou národností/etnicitou bylo motivováno 19 % příspěvků. Dále bylo 15 % případů motivováno politickým přesvědčením. Tři případy byly motivované barvou pleti a 1 případ motivovaný sexuální orientací,“ uvádějí autoři studie.

Spustit audio