Údaje o pohádkách na webu
Informace o tvůrcích jednotlivých slovesných programů jsou pro zájemce k dispozici na webových stránkách Českého rozhlasu.
Vážený pane doktore,
obracím se na Vás s dotazem, proč bylo zrušeno odhlášení u her a pohádek na stanici Rádio Junior a místo toho za pořadem zní nahrávka oznamující zhruba toto: Pokud chceš vědět, kdo pořad napsal a natočil, zajdi si do programu.
Znám Váš postoj, že děti údaje nezajímají, ale uvedu příklad z praxe. Každý ještě nemá televizi se set-top boxem, který na obrazovce promítá údaje z programu. Dítě nebo rodič dítěti pustí na televizi Rádio Junior. Pohádku nebo hru nestihne od začátku, pustí si ji třeba z poloviny. Pohádka či hra dítě zaujme, a tak chce vědět, co to poslouchalo. Název se ovšem nedozví. Představa, že ihned poletí podívat se na program, mi nepřipadá reálná. Naopak se podle mého názoru stane, že rádio vypne a už se k němu nevrátí.
Nebylo by alespoň možné za pořady udělat odhlášení typu Slyšeli jste to a to a pokud chcete vědět víc, zajděte si do programu?
Obávám se, že tímto krokem Rádio Junior nové posluchače, kterých je bohužel málo, nenabere. Zároveň bych se rád zeptal, proč je s údaji na Rádiu Junior takový problém. Když na televizním Déčku jsou u každého pořadu závěrečné titulky, dětem to nevadí a Déčko je i tak dětmi velmi sledovaná a oblíbená stanice.
Děkuji Vám za odpověď.
Kamil Fajmon
Vážený pane Fajmone,
obrátil jsem se na šéfredaktora Petr Zettnera, abych s ním Váš dotaz konzultoval, zajímal mne postoj nového vedení stanice k této věci. Přikládám odpověď pana šéfredaktora:
„Netvrdím, že údaje o pohádce děti nezajímají. Tvrdím, že zajímají jen zlomek posluchačů. Potvrzují to křivky poslechu, na kterých vidíme, že při čtení závěrečných titulků posluchači masově vypínali. Proto jsme udělali kompromis a informace o autorech a tvůrcích nabízíme stále, ale jinými prostředky (na webu nebo přes EPG). Kdo chce, ten se k informacím nadále dostane.
Vaše srovnání s Déčkem je de facto irelevantní, protože titulky mohou v televizi běžet souvisle s dalším programem (např. závěrečná scéna, rozloučení moderátora), zatímco v rozhlase jsou titulky dominantním obsahem, který nemůže být kombinován s jiným mluveným slovem.
Pokud tedy mám shrnout naše motivy ke změně, tak jsme se v dobré víře pokusili zastavit masový odliv posluchačů na konci pohádek. Právě proto, že posluchačů nemáme tolik. Funkčnost tohoto opatření detailně vyhodnotíme až s dostatečným časovým odstupem. Prvotní analýza ale naznačuje, že to byl krok správným směrem.“
Dovolte mi konstatovat, že Vaše kritika je v mé agendě ojedinělá, což ale neznamená, že bych se jí neměl seriózně zabývat. To jsem učinil a redakce Rádia Junior ode mne dostala zprávu o nespokojenosti zasvěceného a stálého posluchače s přesunem informací o tvůrcích na web stanice. Nicméně domnívám se, že postoj pana šéfredaktora je v dané chvíli racionální – provedl jistou úpravu, kterou považuje za správnou, a vyhodnotí si, zda ji potvrdí posluchačský souhlas, anebo zda na základě posluchačských kritických reakcí přikročí k eventuální úpravě.
Nejpodstatnější informace o tvůrcích slovesných pořadů jsou pro zájemce k dispozici na webových stránkách Českého rozhlasu. Existují nicméně dva faktory, které snahu uvádět co nejkompletnější výčet tvůrců limitují: lidské zdroje a chybějící podklady.
Při reprízách je běžnou praxí přebírání hotových anotace z minulosti, obsahující zkrácené seznamy tvůrců. Nová anotace znamená pátrání produkce v Archivu Českého rozhlasu po údajích, které mnohdy s odstupem mnoha let či desetiletí nejsou už úplné. Pokud jsou tzv. křestní listy dostupné, často jsou neúplně vyplněné, poškozené a podobně. Proto se stoprocentního výsledku někdy nelze při sebelepší snaze dobrat.
Nyní se pracovníci Rádia Junior soustřeďují na změnu schématu od příštího roku a na přípravu nových programových formátů. Ovšem vedení stanice má v delší perspektivě vůli poskytnout posluchačům co nejúplnější seznamy tvůrců jednotlivých slovesných pořadů, což pokládám za důležité.
Věřím, že mou odpověď přijmete s pochopením.
S pozdravem
PhDr. Milan Pokorný, Ph.D., ombudsman Českého rozhlasu