Zprávy nemají mít komerční vyznění

3. listopad 2017

Problémem nebylo samotné téma zprávy, ale zkrácení informace při jejím editování.

Dobrý den,

dne 21. 9. ve zprávách v 8 hodin na Radiožurnálu zazněla „zpráva“ o tom, že se v Holešovické tržnici otevírá výstava o historii videoher Game on. Byla to poslední informace relace a rozumím tomu, že byla asi míněna jako „zvířátko na konec“, ale přesto se ptám, jestli takto evidentně komerčně zaměřená informace patří do zpráv v 8 hodin ráno.

Kromě otevírací doby a vstupného jsme se dozvěděli o akci vše podstatné. Nejsem editor, ale asi mi unikl nějaký obecný přesah konání takovéto akce, navíc se zaměřením na počítačové hry. Napadá mě paralela s výstavou o lidském těle. V tomto případě se však poměrně dlouho, nejen mezi odborníky, vedla debata o původu vystavovaných těl a etickém rámci.

Jinými slovy: budu-li PR specialista komerční firmy, která pořádá nějakou akci v Praze, co musím udělat pro to, aby se mi bez reklamní podpory dostala informace o jejím konání do ranní, velmi poslouchané zpravodajské relace na Radiožurnálu?

Jsem matkou tří dětí, posloucháme Radiožurnál a sledujeme Českou televizi, abychom se vyhnuli reklamě a útoku podobně komerčně založených akcí, ale ony si nás najdou i v takto „chráněném“ prostředí.

Několikrát jsem vás zaslechla na Dvojce mluvit o své práci v Českém rozhlase, fandím vám a líbí se mi váš postoj k mnoha problémům. Proto mě i zajímá váš pohled.

Děkuji a pěkný den

Zuzana Kozubková


Vážená paní Kozubková,

o konzultaci jsem požádal paní Julii Stejskalovou, koordinátorku centrálního zpravodajství Českého rozhlasu, k jejímuž odbornému úsudku mám důvěru. Podle jejího vyjádření vydala zprávu o této akci ČTK, z jejíhož servisu ji s největší pravděpodobností převzala zpravodajská směna do vysílání Radiožurnálu.

To podstatné – tedy vlastní důvod odvysílání této konkrétní zprávy veřejnoprávním médiem – bohužel při editování zprávy bylo odstraněno, takže zbylo jen torzo, o němž lze opravdu uvažovat nikoli v souvislosti s faktografickou správností, ale s etickým aspektem celé věci.

Tou podstatnou informací je skutečnost, že organizátoři k výstavě spolu s magistrátem hl. m. Prahy připravili edukativní program pro děti, který upozorňuje na nebezpečí her, ale i na to, jako mohou napomoci rozvoji dětí. Koncept celé akce připravilo londýnské umělecké centrum Barbican, které na začátku také doma narazilo na nesouhlas, ale nakonec výstava úspěšně projela světem.

Problémem tedy není samotné téma, ale zkrácení informace při jejím editování. Tuto skutečnost paní Julie Stejskalová sama kriticky zmínila a jistě bude předmětem pozornosti na poradě Zpravodajství Českého rozhlasu.

Věřím, že mou odpověď přijmete s pochopením.

Srdečně Vás zdravím a přeji Vám i Vašim dětem vše dobré.

PhDr. Milan Pokorný, Ph.D., ombudsman Českého rozhlasu

Spustit audio