Zvuková grafika a identifikace stanice

23. červen 2023
Autorádio

To, že se připomínka ozve během zpravodajské relace, je logické – právě tehdy zapíná rádio nejvíc lidí, často v autě nebo při nějaké činnosti doma, a tady je potřeba identifikace obzvlášť důležitá.

Dobrý den,

přeji ČR dalších 100 let smysluplné práce pro co nejširší okruh posluchačů.

Jsem každodenní posluchač ČR a v průběhu let, spíše desetiletí, si uvědomuji, jak na mě působí, někdy pozitivně, jindy negativně, některé stále se opakující prvky ve Vašem vysílání. Mám na mysli, mimo jiné, takové "drobnosti", jako jsou např. - v každých zprávách informace o tom, že "víte, co se děje u nás, víte, co se děje ve světě" apod. Dalším bodem mojí kritiky je předpověď počasí, kdy krom jiného informujete o tom jak bude příští den v odpoledních hodinách, ale každý den přece začíná, pro většinu lidí, ráno a mám tedy dojem, že by spíše uvítali informaci o tom, co je čeká v ranních hodinách, aby se mohli připravit než vykročí z domova právě v těch ranních hodinách. 

Pochopitelně bych mohl najít řadu věcí, se kterými nejsem zcela spokojen, ale o to mi, v tomto příspěvku, nejde. Ty dva body, které jsem výše zmínil jsou denně tolikrát ke slyšení a pokud to působí na mě ne zcela přijatelně pak je možné, že takových posluchačů je více, proto si myslím, že by stálo za zvážení něco, v tomto ohledu, změnit. Stejně tak jako, že jste s námi denně / i o víkendu, i o prázdninách, i o Vánocích apod./

Přece jen profesionalita ČR by se měla projevovat i v těchto nuancích.

S pozdravem

J. P.

______________________________________________________________________

Vážený pane,

děkuji Vám za Váš dopis. Chápu, co máte na mysli, když píšete o jevech, které Vás při poslechu ruší. Jsou to zvukové prvky, které slouží k identifikaci stanice. Má je každá rozhlasová stanice, ať už veřejnoprávní, nebo komerční. Televizní stanice to mají jednodušší, těm stačí na obrazovku umístit svoje logo, a každý hned ví, co si právě naladil. Rádio to musí posluchačům průběžné oznamovat. A k tomu slouží právě tyto krátké předem nahrané slogany provázené zvukovou grafikou (hudebním motivem apod.). Většinou se jedná o název stanice a několik slov, která ji mají charakterizovat. Ve vysílání se často opakují, to je pravda. Ale není za tím nic jiného, jen tato přirozená snaha čas od času připomenout, co právě má posluchač naladěno. To, že například Vy dobře víte, co posloucháte, nelze zobecnit. Mnoho posluchačů je zvyklých hledat to, co by se jim právě v danou chvíli líbilo, a tak často přelaďují. To, že se taková připomínka ozve například během zpravodajské relace, je logické – právě tehdy zapíná rádio nejvíc lidí, často v autě nebo při nějaké činnosti doma, a tady je potřeba identifikace obzvlášť důležitá.

Předpověď počasí se týká nadcházejícího období v řádu hodin a výhledu na následující den. Jistě se tedy v určitých fázích dne objeví také informace o předpokládaném vývoji v odpoledních hodinách, ale to nelze zobecnit. Není žádný důvod upřednostňovat předpověď na odpoledne před ránem nebo jinou fází dne. Ale na základě Vašeho upozornění budu předpovědi počasí pozorně sledovat, a kdybych zjistil, že preferují odpolední čas před ranním, budu o tom jednat s vedením Zpravodajství Českého rozhlasu.

Se srdečným pozdravem

PhDr. Milan Pokorný, Ph.D., ombudsman Českého rozhlasu

Spustit audio