Autorská práva k četbám a hrám
Ve smlouvách s vlastníky nebo kolektivními správci autorských práv je stanoven přesný počet uvedení a doba, po kterou je dílo veřejně přístupné.
Dobrý den,
rád poslouchám vaše rozhlasové četby a rozhlasové hry na internetu nebo z mobilní aplikace. Pokud jsou četby přístupné 30 dnů, snadno si vytvořím prostor k poslechu těch, o které mám zájem. I když vaše nabídka je tak široká, že si člověk musí vybírat. Bohužel některé pořady jsou na internetu dostupné jen 7 dnů (konkrétně Dopolední četba na Vltavě, Rozhlasová hra na Junioru, četby na regionálních stanicích a možná ještě nějaké jiné, nejsem si jistý). Tak krátký čas dostupnosti mi přijde poněkud omezující. Dokonce pořad Četba stanice Pohoda není na internetu dostupný vůbec. Jsou důvodem finance, tedy rozdíl mezi cenou autorských práv na 30 dnů a na 7 dnů? Vím, že peněz nikdy nebude dost a v současné době zvlášť, ale s natočením pořadu má rozhlas nějaké náklady, které jsou fixní a nezáleží na délce zpřístupnění (odměna čtoucím hercům, provoz studia,...). Děkuji za objasnění.
K. Š.
________________________________________________________________________
Vážený pane,
děkuji Vám za dotaz. Chápu, že Vám lhůta, po kterou je většina pořadů dostupných, připadá příliš krátká. Sám bych si také přál, abych se k mnoha pořadům mohl dostat po delší dobu. Samozřejmě je především v zájmu samotného Českého rozhlasu, aby nabízel veřejnosti co nejvíce ze svého archivu. Dostupnost děl vytvořených Českým rozhlasem, na kterou upozorňujete, však naráží na povinnost respektovat autorská a interpretační práva. Většinou je ve smlouvách, které Český rozhlas uzavírá s vlastníky nebo kolektivními správci autorských práv, stanoven přesný počet uvedení a doba, po kterou je dílo veřejně přístupné, což bývá až na výjimky jeden týden. Pak je třeba autorská práva znovu vypořádávat. Objevují se výjimky, například Milan Kundera dal svolení, aby četba z jeho románu Nesmrtelnost byla dostupná až po odvysílání všech dílů, avšak po dobu čtrnácti dnů. Věnoval jsem se tomuto problému opakovaně a jsem toho názoru, že řešením je jedině úprava legislativy. Zde by musela postupovat společně obě veřejnoprávní média (v České televizi je obdobná situace, většina pořadů také po jednom týdnu přestane být dostupná) a předpokládám, že by jednání zejména s kolektivními správci práv byla velmi obtížná. Podnět k takovému postupu nicméně podám.
S pozdravem
PhDr. Milan Pokorný, Ph.D., ombudsman Českého rozhlasu