Hajaja bude dál znít z rozhlasových vln

3. říjen 2017

Nové vedení stanice Junior bude promýšlet způsoby, jak lépe oslovit jednotlivé věkové skupiny.

Vážený pane Pokorný,

na osmém zasedání Rady Českého rozhlasu, které se konalo v pondělí 28. 8. 2017, jsem si v páté části zvukového záznamu v čase 7:49 poslechl z úst generálního ředitele Českého rozhlasu následující: „I proto také plánujeme zásadní změny v programování Rádia Junior, které vám přiblížím později, protože ještě jsou součástí Programové rady, nicméně my velmi vážně uvažujeme o změně té cílové skupiny dětí, dnes je to od tří do dvanácti let, my se zřejmě zaměříme na děti od osmi do dvanácti let, to znamená na tu část, kdy už jen přeci děti jsou vnímavější.“

Mám hrůzu z několika věcí. Tou první je skutečně velká obava, která se týká rozhlasového skřítka Hajaji. Hajaja je určen nejmladším posluchačům – tedy nezapadá do cílové skupiny 8 až 12 let. Hajaju nepokládám jen za dlouholetou tradici Českého rozhlasu, ale především za určitou kvalitní značku Českého rozhlasu. Vždyť i Večerníček z České televize, který je ještě mladší než Hajaja, z televizního vysílání dosud nezmizel.

Doufám, že Hajaja, který je dnes součástí Klubu Rádia Junior a který do vysílání Českého rozhlasu patří stejně jako například nedělní pohádka, nebude zrušen.

Nerozumím tomu, proč by se dětská stanice nemohla věnovat i nejmladším posluchačům, vždyť to, že nejsou tak vnímavé jako osmileté děti, je vůči oné tezi z vysílání diskriminuje.

Velmi bych se přimlouval zato, aby alespoň malá část dopoledního vysílání byla nejmenším dětem zachována. Dětský kanál České televize Déčko na nejmenší ve svém schématu pamatuje.

K této myšlence mne však vede ještě jedna skutečnost. Zruší-li se pořady pro nejmenší, a přitom se zachová 24hodinové vysílání, neumím si představit, jak si děti školou povinné dopolední program Rádia Junior pustí. Ve škole na poslech Rádia Junior prostor není, mohly by si ho tedy zapnout jen v případě prázdnin nebo když jsou nemocné.

Právě dopolední vysílání by podle mého názoru mělo být určeno hlavně nejmenším posluchačům. Odpovídá to zejména jejich životnímu cyklu a v mateřských školách je možný poslech dětské stanice.

Zároveň souhlasím s tím, aby si Rádio Junior pevně stanovilo, kdy a pro koho chce vysílat, a aby hlavně program odpovídal denním návykům a konkrétní věkové skupině dětí a vysílání jim například v určitých blocích přizpůsobil. V současné situaci je sice program ohraničen určitou věkovou skupinou, té ovšem zcela neodpovídá vysílaný obsah.

Pokládám za poněkud nešťastné, když se například po skončení dobrodružné rozhlasové hry pro mládež ozvou písničky pro nejmenší. Podobný jev lze najít např. i v živém vysílání, v čase četby na pokračování. Neumím si představit, že starší děti upoutá, když napínavý příběh uvádí a odhlašuje Ušoun Rušoun, který svým charakterem a hlasovým pojetím je určen hlavně nejmladším dětem.

Přeji pěkný den.

Se srdečným pozdravem,

Kamil Fajmon


Vážený pane Fajmone,

jádrem sdělení generálního ředitele Českého rozhlasu, které citujete, je úvaha o efektivnějším zacílení dramaturgické přípravy pořadů Rádia Junior k jednomu ze segmentů, z nichž se skládá cílová skupina posluchačů Rádia Junior. Tou zůstávají i nadále děti od nejnižšího věku do 12 let. Opírám se o vyjádření nového šéfredaktora Rádia Junior Petra Zettnera, které mi poskytl v souvislosti s Vaším dopisem.

Nové vedení stanice bude promýšlet způsoby, jak lépe oslovit jednotlivé věkové skupiny, protože potřeby i recepční možnosti například dětí ve věku 3–6 let a dvanáctiletých školáků se samozřejmě podstatně liší.

Hajaja je jeden ze symbolů rozhlasového vysílání – a to zdaleka nejen pro děti. Stal se jednou z ikonických značek, s nimiž je spojována historie Českého rozhlasu. Nikdo nemá v úmyslu tento pořad rušit, stejně jako například nebude zrušena ani nedělní polední pohádka.

Věřím, že Vás mé informace potěší.

Se srdečným pozdravem

PhDr. Milan Pokorný, Ph.D., ombudsman Českého rozhlasu

Spustit audio