Hudební podkres zpráv

7. únor 2017

Ke zvýšení účinku dramatického prvku zpráv si stanice zvykly podbarvovat zejména úvodní část zpravodajství dramatickou nebo rytmickou hudbou.

Vážený pane ombudsmane,

zajímalo by mne, jaký má smysl vysílat pod mluveným slovem různých zpráv monotónní stále se opakující rytmický „hudební“ podklad. Mě osobně to velice ruší.

Děkuji za odpověď.

Jiří Dudek

<hr/>

Vážený pane Dudku,

děkuji Vám za konkrétní kritickou poznámku týkající se hudebního (rytmického) podkresu doprovázejícího některé pasáže zpravodajských relací Českého rozhlasu. Svůj názor jsem posluchačům sdělil již v průběhu Kávy o čtvrté 26. 1. a mohu jej stručně zopakovat.

Zpravodajská relace se skládá z úvodních stručných „titulků“ – takzvaných „fleší“, v nichž se představí zpravodajské novinky. Zpráva, jak ji chápe moderní teorie médií, je informace o tom, co vybočuje z normy, co mění, posouvá situaci nebo pohled na ni. Materiálem pro zprávu není, že na autobusové nádraží dorazila pravidelná linka z Pardubic, ale že autobus na této pravidelné lince havaroval, to jen pro příklad – a schválně jsem volil negativní informaci, protože z logiky věci je právě negativních zpráv většina, bohužel. Ke zvýšení účinku si zejména komerční stanice zvykly podbarvovat zejména tuto úvodní část zpravodajství dramatickou nebo rytmickou hudbou, a vzhledem k vzájemnému ovlivňování komerčního a veřejnoprávního segmentu se postupně některé formální postupy dostaly i do provozu médií veřejné služby.

Dodávám, že toto je mé vysvětlení, nikoli obhajoba. Chápu, že někteří posluchači z různých důvodů tento jev nemají v oblibě – buď komplikuje jejich zvukový vjem (hůře slyší mluvené slovo), nebo je ruší v soustředěném poslechu. Proto předávám Váš kritický postřeh vedení Zpravodajství Českého rozhlasu a při svém příštím setkání s jeho pracovníky tuto kritiku ještě osobně připomenu.

Přeji Vám klidný víkend a srdečně zdravím.

PhDr. Milan Pokorný, Ph.D., ombudsman Českého rozhlasu

Spustit audio