Modulace Dvojky

9. prosinec 2016

Na poslech z audioarchivu na internetu nejsou kladeny tytéž požadavky jako na poslech přes VKV FM kanál.

Dobrý večer, pane doktore,

obracím se na Vás s problémem, který se projevuje nepravidelně ve zřejmě předtočených pořadech a právě u Českého rozhlasu, který (tehdy jako Československý) mám stále v paměti jako průkopníka technicky kvalitního vysílání na VKV.

Jako celoživotní (tedy dosud zjevně spokojený) posluchač Prahy I až k Dvojce, což se obecně vztahuje i na dnešní Radiožurnál, Vltavu i další veřejnoprávní stanice, mám dotaz:

Během sobotního vysílání pořadu Petra Jandy „Kdo tě líbá…“ (sobota od 10:30 na ČRo Dvojce) mi neuniklo, že je vždy v pořádku jen začátek každé písničky, pak jako by někdo stahoval nepravidelně korekce výšek a současně do toho promluvila záznamová automatika levného magnetofonu.

Nemusel jsem ani nijak zbystřit pozornost, abych zjistil, že stejnou nectnost jeví hudební předěly a písničky i v dalších pořadech. Je to nepřeslechnutelné a mimořádně rušivé a nezáleží na tom, jestli jsem naladil některý ze tří zde dobře dostupných vysílačů na VKV či DBV-T. Dokonce to je slyšet i na středních vlnách, kde jsme si jinak už na optimod zvykli, což znamená, že ty výšky jsou už před ním ořezané opravdu o dost, poněkud netechnicky řečeno. Chápu, že nějaký limitor musí hlídat maximální hloubku modulace, ta ale bývala v ČRo vždy pečlivě sledovaná a vyvážená tak, že hudba a mluvené slovo měly z nejméně slušného a z každého lepšího přijímače zdánlivě stejnou hlasitost, takže limitor se uplatnil významněji jen u mluveného slova.

Záznamy téhož pořadu v audioarchivu ČRo tímto novým neduhem netrpí, pokud to lze zjistit, výše jmenovaný pořad je spíše výjimkou s nekrácenými hudebními ukázkami. Většina archivních záznamů má totiž z písniček jen náznak, konkrétně pár sekund začátku, tam se to sotva stihne porovnat.

Zatím se mi ozval kolega od Brna, který to prověřil i na dalších frekvencích se stejným výsledkem.

Nechápeme, proč na internetu je jediná verze pořadu s nepoškozeným zvukem (přesněji – v kvalitě 128 kbps samozřejmě také není nepoškozený, ale jeho kvalita je alespoň po celou dobu konstantní), zatímco na VKV, ba dokonce v DVB-T ty úrovňové skoky přímo od dalšího poslechu stanice odrazují.

Prosil bych o nějaké vyjádření, v případě, že nejde o úmysl, pak i pokus o nápravu. Předpokládám, že to je ve Vašich možnostech.

Mrzí mě, že tentokrát nechválím jako v mé dosavadní korespondenci s Českým rozhlasem, já totiž skutečně raději chválím…

Zdraví Vás stále věrný a platící koncesionář

Jaroslav Ferst

<hr/>

Vážený pane Ferste,

Vaše dotazy jsem konzultoval s ing. Robertem Siničákem, specialistou Techniky Českého rozhlasu. Jeho vyjádření připojuji.

Na poslech z audioarchivu na internetu nejsou kladeny tytéž požadavky jako na poslech přes VKV FM kanál. VKV FM vysílání musí plnit i technické normy, především dodržování výkonu MPX signálu. Proto má zpracování signálu pro FM jinou strukturu – pro poslech audioarchivu není potřeba processing jako u FM, kde se střídá mluvené slovo, písničky, telefonáty.

Nastavení processingu, které je momentálně u Dvojky, je kompromisem kvůli starším posluchačům, kteří (vzhledem k poklesu citlivosti sluchu na vyšších kmitočtech, která se dominantně podílí na srozumitelnosti řeči) si přáli vyšší hlasitost řeči v porovnání s hudbou. Procesoru samozřejmě musíme dát chvilku čas, aby rozpoznal, že právě hraje hudba, a tuto hudbu měl možnost stáhnout. V praxi to vypadá tak, že moderátor mluví, pak zahraje písnička, procesor hudbu rozpozná a poté mírně sníží hlasitost.

Tolik vyjádření ing. Siničáka. Vyplývá z něj, že nastavení processingu je velkým kompromisem zejména kvůli širokému spektru požadavků posluchačů.

V následné korespondenci jste se věnoval zavedení optimodu před modulací signálu pro DVB-T, dynamice modulace a souvisejícím problémům. I tyto otázky jsem konzultoval s panem inženýrem Siničákem a přikládám jeho stanovisko:

Problematika zpracování signálu pro VKV FM je poměrně rozsáhlá. Zdaleka už neplatí, že jediným směrodatným parametrem pro dodržování vysílacích norem je frekvenční zdvih, který nesmí být větší než 75 kHz. Momentálně je hlavním parametrem MPX POWER, který nesmí být větší než 0 dB. Toto omezení nás dokonce omezuje tak, že nemůžeme naplno využívat celý VKV FM kanál, v praxi jej můžeme použít pouze asi do 63 kHz kmitočtového zdvihu. Toto omezení platí od roku 2013. Problematika nastavení modulačních procesorů je velice rozsáhlá (ač by se to nezdálo, protože je to pouze zařízení, na jehož vstupu je zvukový signál a na výstupu taktéž).

S pozdravem

PhDr. Milan Pokorný, Ph.D., ombudsman Českého rozhlasu

Spustit audio