Natáčení pořadu Tobogan ve studiu ČRo

26. leden 2017

Hlavním důvodem přesunu Toboganu do nových prostor je záměr vedení Českého rozhlasu více otevřít historickou rozhlasovou budovu na Vinohradské třídě veřejnosti.

Vážený pane Pokorný,

obracím se na Vás ohledně pořadu Tobogan, který se od dnešního dne vysílá ze studia Českého rozhlasu. Spolu s dalšími posluchači a diváky, kteří chodili na tento pořad do Divadla U Hasičů, se ptáme, proč došlo k této nešťastné změně a co k tomu vedlo nového pana ředitele.

V současné podobě Toboganu už opravdu nebude možné pro většinu lidí, kteří jezdili k Hasičům, užít si krásné sobotní dopoledne a poznat spoustu zajímavých osobností. Do studia v ČRo se vejde pouhých 80 lidí, a to je opravdu velmi málo. A zejména způsob, jakým se rezervují lístky, je naprosto nevyhovující a dosti ponižující. Je sice určen den i čas, kdy můžeme volat, ale z vlastní zkušenosti můžu říct, že je to zcela zbytečné a marné. Po 10 pokusech, které jsem učinila, mi to nakonec „zvedl“ jakýsi automat a oznámil, že již není možné přijmout další nové zprávy. Tato informace mi byla sdělena kolem 8.45 hod. Proč tam tedy není pověřená osoba, která se o rezervaci vstupenek stará? A také by mne zajímalo, jestli mají přehled o tom, kolik lidí se snažilo dovolat a neuspělo. Dle mého názoru je tato změna zcela jasnou snahou o likvidaci tohoto pořadu, který je jedním z nejúspěšnějších pořadů Dvojky, a tato změna zcela dehonestuje úroveň Toboganu. Je mi z toho opravdu smutno, jakým směrem se Dvojka ubírá, a je to zcela nesmyslný, nelogický a cílený tah, který se snaží to všechno zničit.

Děkuji a přeji hezký večer.

S pozdravem

Mirka Kačerovská

<hr/>

Vážená paní Kačerovská,

Vaše připomínky jsem konzultoval s dramaturgií a produkcí pořadu Tobogan a také s šéfredaktorem Dvojky. Dovolte, abych shrnul informace, které z mých jednání vyplynuly.

Přesun Toboganu z Divadla U Hasičů do rozhlasového Studia 1 je další z řady „štací“, jimiž pořad za dobu své existence prošel. Tomáš Sláma vysílal historicky první Tobogany z rozhlasového studia, poté se Tobogan stěhoval například do Divadla hudby a Divadla U Hasičů. Dnes se tedy pořad vlastně vrací do místa svých začátků.

Hlavním důvodem přesunu Toboganu do nových prostor je záměr vedení Českého rozhlasu více otevřít historickou rozhlasovou budovu na Vinohradské třídě veřejnosti. Diváci tak získají možnost podívat se do míst, která se jim otevírají jen výjimečně, například při Dnech otevřených dveří. Ale s Toboganem mohou zažít to, co jim jiné akce neposkytnou, totiž jedinečnou atmosféru vzniku rozhlasového pořadu přímo v jeho domovských prostorách. Studio S 1, z něhož se Tobogan nyní vysílá, je sídlo Symfonického orchestru Českého rozhlasu a jeho architektura a zvuková kvalita je jedinečná.

Rezervační systém je zatím předčasné hodnotit, každý pořad přináší nové zkušenosti a pořadatelé zlepšují jednotlivé prvky takříkajíc za pochodu. Faktem je, že řada zájemců si objednávala vstupenky telefonicky nebo přes internet i do Divadla U Hasičů.

Každá tvořivá činnost potřebuje nové impulzy, a jak historie Toboganu ukázala, změna působiště pořadu nikdy neublížila, naopak, zabránila vzniku možných stereotypů a nabídla tvůrcům nové podněty. V případě Toboganu to od letošního roku budou například mnohem častější výjezdy mimo Prahu. Nicméně rozumím tomu, že pokud se Tobogan bude natáčet v Praze, dala byste přednost prostředí a atmosféře divadelního sálu. Jako zástupce oprávněných zájmů posluchačů budu výhrady nespokojených návštěvníků tlumočit odpovědným rozhlasovým pracovníkům. Je ještě brzy na hodnocení, ale pokud by se mělo ukázat, že zvolená cesta nevyhovuje tvůrcům pořadu ani divákům, jistě se budou hledat další cesty, jak Toboganu nadále zajistit důstojné postavení mezi nejposlouchanějšími pořady Dvojky.

Věřím, že mou odpověď přijmete s porozuměním.

S pozdravem

PhDr. Milan Pokorný, Ph.D., ombudsman Českého rozhlasu

Spustit audio