Natočeno v Českém rozhlase

18. červenec 2024

Veškerá produkce vzniká pod hlavičkou Vývoje a výroby ČRo, tedy v Českém rozhlase jako instituci, nikoli pod konkrétním regionálním studiem.

Dobrý den, pane Pokorný,

v rozhlasovém programu na webu ČRo se přestalo uvádět, které krajské studio připravilo tu či onu četbu, povídku etc. Je k tomu nějaký důvod? Já třeba jsem rád, vím-li, nastudovala-li to či ono Plzeň, Brno nebo Ostrava, obzvlášť, natáčí-li ten který režisér ve více než jednom krajském studiu. Jsem tedy pro znovuzavedení pravidla uvádět, které konkrétní studio dílo připravilo. Posluchači by měli vědět, že krajská studia - vedení rozhlasu navzdory - stále tvoří a fungují.

Zdraví Vás

P. H.

____________________________________________________________________

Vážený pane,

děkuji Vám za dopis. Byl to myslím Peter Duhan, kdo změnil v Českém rozhlase staniční systém na systém produkční, aby energie plynoucí z konkurence jednotlivých stanic byla směřována k výkonu ČRo jako celku. Vše má své výhody i nevýhody, jednou z těchto nevýhod je podle mého názoru i jev, který jste pojmenoval. Dotázal jsem se na stanovisko Zuzany Sikačové, vedoucí Tvůrčí skupiny Literatura, drama a zábava. Podle jejího vysvětlení veškerá natáčená produkce, tedy i ta v regionálních studiích, vzniká pod hlavičkou Vývoje a výroby ČRo, tedy v Českém rozhlase jako instituci, nikoli pod konkrétním regionálním studiem. „Není výjimkou, že text se připraví například v Plzni a natočí se v Brně atp. Znamená to, že není možné určit, které studio danou věc připravilo, příprava je rozdělená do více míst,“ napsala mi paní Sikačová.  Mohla by se tedy uvádět například informace "Záznam byl pořízen v brněnském rozhlasovém studiu", ale o genezi díla by nemusela vypovídat.

Neřekl bych, že vedení Českého rozhlasu má nějaký zájem na tom, aby regionální studia netvořila kulturní pořady nejrůznějšího typu. Nikdy jsem se s podobným názorem na poradách, kde jsem byl přítomen, nesetkal. Možná Vaše domněnka pramení z toho, co jsem uvedl na začátku své odpovědi. A samozřejmě v úvahu je třeba vzít i to, že ČRo dnes hospodaří s rozpočtem ve výši z roku 2005, i to jistě má vliv na dost bolestivém omezení produkce nových literárních a dramatických děl.

S díky za pochopení a se srdečným pozdravem

Milan Pokorný, ombudsman Českého rozhlasu

Spustit audio