Navádění řidičů na objízdné trasy

7. prosinec 2017

Mně ani pracovníkům Zelené vlny není lhostejný osud obyvatel vesnic, přes které se v nouzi převalí kolony aut.

Dobrý den,

vzhledem k neustálému upozorňování Zelené vlny na objízdné trasy při téměř každodenních kolonách před Brnem u Rohlenky bych vás ráda upozornila na následující a striktně po Vás vyžadovala na objízdné trasy přes obce nenavádět!

Tím, že uvádíte objízdné trasy přes obce Habrovany, Pozořice, Ochoz (i když netuším, jak to máte vůbec ověřeno, že v tu chvíli, když to slepě hlásíte od 6 do 8, se tam ještě vůbec dá projet, zda jen papouškujete, co Vám někdo sdělí) řidiče navádíte asi přes šest obcí.

Tyto „dědinky“ mají zastaralou infrastrukturu, většinou tak jeden přechod pro chodce, a stav svislého dopravního značení tak na úrovni 80. let. Bohužel do těchto míst z Prahy už potřebné finance nedotečou. Takže vy ranní špičkovou intenzitu z dálnice (což je 4658 aut za hodinu plus intenzita aut na státní komunikaci – 1196 aut za hodinu) navigujete tady přes tyto obce, kde jdou stovky dětí pěšky do školy i přes celou obec, případně i z okolních obcí do spádové školy.

Jistě si dokážete představit, jak řidič za volantem který už teď má obrovské zpoždění a musí co nejdříve dorazit do práce, jak asi jede!

Teď ráno bývá mlha, šero a posílat tam všechny řidiče, i ty místopisu neznalé, je naprostá katastrofa a jen otázka času, kdy by se mohlo něco stát! Nehledě na to že žádná z těchto obcí nemá zákaz vjezdu ani těžkým kamionům, tyto by klidně mohly také využít stále opakovanou trasu k objížďce.

Než bude dopravní značení a tím pádem bezpečnost a s tím spojené vybavení obcí radary, kamerami, retardéry, přechody pro chodce, osvětlení u přechodů, zákazy vjezdu těžké dopravě, atd. v těchto obcích odpovídat Praze, což asi ještě pár desetiletí potrvá, pak se zamyslete, co svým hlášením způsobujete.

Pan Chum určitě žádné děti nemá, když je schopen toto dělat. Můžete mi říct, zda by vám přišlo normální, kdyby rádia naváděla asi několik tisíc řidičů, aby jezdili ráno Vaší ulicí?
Můžete se mi k tomuto vyjádřit?

Děkuji Borová

<hr/>

Vážená paní Borová,

děkuji Vám za kritický komentář. Velmi dobře rozumím Vašemu pohledu, vycházejícímu z konkrétní zkušenosti. Zároveň si jsem vědom toho, v jak obtížné pozici jsou pracovníci dopravního zpravodajství, jejichž posláním je zabránit tvoření krizových situací a pomoci řidičům, aby se bezpečně dostali do cíle své cesty.

Jak jsem byl informován od kolegů z redakce Zelené vlny, pondělní ráno na D1 u Rohlenky (bezprostřední impulz k Vašemu dopisu) bylo kvůli zablokovanému provozu po nehodě ještě výrazně komplikovanější, než tomu bývá obvykle vlivem dlouhodobého omezení. Důsledky bohužel pocítilo široké okolí. Je mi líto, že neradostný stav opravované dálnice D1 negativně ovlivňuje mimo jiné i obce, které ve svém dopise jmenujete.

Celou věc jsem konzultoval s vedoucím redakce Zelené vlny Štěpánem Jandou. Jeho vyjádření přikládám.

Zelená vlna přináší řidičům komplexní dopravní zpravodajství, tedy včetně popisu situace na případných alternativních trasách (možných objížďkách). Často redaktoři naopak upozorňují, že se vyplatí vyčkat na dálnici. Pokud se ale provoz zastaví, řidiči sami hledají jinou cestu. Od nás očekávají, že je budeme informovat, jestli se ještě tou či onou trasou dá smysluplně jet, tedy kterou má alespoň nějaký smysl zvolit. A pokud jsou takové informace k dispozici, ať už z telematických systémů, nebo od jiných projíždějících řidičů, tak je vysíláme.

Není vinou Zelené vlny, že někde vlivem nehody provoz zkolabuje. Stejně tak dopravní zpravodajství není primární příčinou, proč se ucpou objízdné trasy. Auta tudy pojedou tak nebo tak. Naopak informace v rozhlasovém vysílání mohou za určitých okolností alespoň do nějaké míry přispět k tomu, aby se v nějakém regionu velmi špatná situace neproměnila v ještě horší. Provoz absolutně zastavit ovšem nejde, vždy si bude hledat cestu jinudy. Některé situace prostě nemají dobré řešení, ale jen špatné a ještě horší. Věřte, že práce kolegů ze Zelené vlny v tomto ohledu není snadná. Z podstaty věci jsou nositeli většinou negativních zpráv a čelí protichůdným výtkám. Doporučí-li možnou objížďku, rozzlobí obyvatele dotčených obcí. Nedoporučí-li ji, snese se na ně kritika od řidičů.“

Tolik vyjádření Štěpána Jandy. Jistě mi dáte zapravdu, že pozice pracovníků Zelené vlny není snadná. Krizová situace v dopravě se řeší krizovými opatřeními – a ta mají často nouzový charakter. V konkrétním případě, na který upozorňujete, nemohla Zelená vlna řidiče vyzývat, aby zůstali stát v koloně na dálnici, protože policisté provoz z dálnice přímo odkláněli přes objízdné trasy. A jestliže se ucpala také souběžná silnice II/430, problémům i na dalších komunikacích už prakticky nemohlo nic zabránit. Zelená vlna se snažila v dobré vůli přispět k alespoň částečnému řešení této mimořádně těžké situace.

Věřím, že jsem Vás přesvědčil o tom, že mně ani pracovníkům Zelené vlny není lhostejný osud obyvatel vesnic, přes které se v nouzi převalí kolony aut objíždějících překážku na dálnici.

Nezbývá mi než v dané situaci dát zapravdu panu Štěpánu Jandovi, když píše, že některé situace prostě nemají dobré řešení. Zelená vlna tu není od toho, aby tyto problémy vyvolávala, ale aby pomáhala vybírat taková řešení, jež by alespoň trochu přispěla k rychlému odstranění dopravních problémů. Přejme si, aby rekonstrukce dálnice byla co nejdříve hotová a krizové situace tím pominuly.

S pozdravem a s díky za pochopení

PhDr. Milan Pokorný, Ph.D., ombudsman Českého rozhlasu

Spustit audio