Neoznamování výluk

14. červenec 2016

Požaduji, aby plánované výluky byly oznamovány v ještě neomezeném vysílání a informace o sníženém výkonu byly opakovány i v den výluky a ve vysílání se sníženým výkonem.

Vážený pane ombudsmane,

opakovaně si stěžuji na NEOZNÁMENÍ výluky vysílače Liblice 639 kHz /program ČRo 2/, a sice ve dnech 23., 25., 26., 27. května tohoto roku.

Snížený výkon (který způsobuje značný šum a místy až neslyšitelnost) začínal už dávno před osmou hodinou ráno a končil po páté odpoledne v pátek 27. května v jedenáct dopoledne. Neakceptuji "doporučení" ČRo, že si mám najít seznam aktuálních výluk na webu ČRo. Myslím, že by výluky měly být oznamovány tím médiem, kterého se týkají!!! A to i v běžícím programu se sníženým výkonem! Ona totiž 80letá babička, poslouchající už 30 let střední vlny 639 kHz, asi těžko bude mít přístup k internetu.

Spíš začne s rádiem v náručí obíhat vesnici s prosbou o "spravení" přijímače. I já sám, který webově gramotný jsem, nejprve kuchám rádia a zkouším baterie. Požaduji proto, aby plánované výluky byly PŘEDEM oznamovány v ještě neomezeném vysílání a informace o sníženém výkonu byly opakovány i v den výluky a ve vysílání se sníženým výkonem. Jsou totiž i posluchači, kteří si zapnou přijímač až poté, co byl výkon snížen.

Dvě perličky nakonec: 1) ČRo 2 nás na šumící frekvenci 639 kHz informoval o vícehodinové výluce kdesi u Brna (954 kHz), svou vlastní, právě běžící výluku, však nezmínil! 2) Každoročně probíhá plánovaná údržba vysílače Liblice 639 kHz počátkem září. Probíhá od pondělí do pátku vždy od 9:00 do 17:00.

Nemusím dodávat, že mi rádio v 9:00 "chcípne", aniž by předtím kdokoliv cokoliv oznámil. I mé maily posledním live moderátorům před vypnutím nepomohly. Je zbytečné dodávat, že ani v týdnu před "údržbovým" týdnem se nikdo neobtěžoval plánovanou výluku oznámit!

Vážený pane ombudsmane, považuji takovou praxi za vrcholně neslušnou vůči nám, koncesionářům. I kráva přece aspoň zabučí, odchází-li.....

Váš nespokojený posluchač


Vážený pane,

na Vaši stížnost týkající se nedostatečného oznamování výluky vysílače Liblice jsem si vyžádal vyjádření pracovníků Techniky ČRo (Ing. Roberta Siničaka). Uvádí se v něm následující:

Výluka 23., 25., 26., 27. května tohoto roku probíhala tím způsobem, že vysílač Liblice byl vypnut a byl nahrazen vysílačem Zbraslav se sníženým výkonem, a to od 7 do 19 h. V tyto časy se mohlo stát, že někteří posluchači měli zhoršené příjmové podmínky. Mimo tyto časy vysílal vysílač Liblice s plným výkonem. Vysílač Liblice je velice náročná stavba, která je nejvyšší v České republice. Na vysílači probíhala kontrola, údržba a natírání kotevních lan stožáru. Velice často se navíc stává, že z důvodu špatného počasí se výluka vysílače zruší. Výluky se standardně zobrazují na našich webových stránkách a dále ve vysílání.

Pracovníci Techniky ČRo mi dále upřesnili, že informace o plánovaných výlukách oznamují mj. příslušným stanicím Českého rozhlasu, jejichž vysílání je těmito výlukami dotčeno, a jednotlivé stanice poté předávají tyto informace ve svém programu posluchačům. Dle sdělení pracovníka Podpory programu Dvojky ČRo (Mgr. Martina Jonáka) přistupuje vedení stanice ke každé konkrétní situaci odlišně co do množství a způsobu informací. Z jeho vyjádření cituji:

Je-li výluka taková, že v daném okruhu jsme prakticky neslyšitelní, pak avizujeme vždy několikrát, a to buď den předem (jde-li o ranní výluku), nebo během rána a dopoledne (při výluce odpolední). Informujeme jednak vícečetně ve zprávách, jednak moderátorským textem. Oznamovat s větším než jednodenním předstihem pokládáme za neúčinné.

Každé oznámení výluky je krajně nepříznivý, negativní prvek ve vysílání. Pokud je nedlouhá výluka např. na některém slabším regionálním SV vysílači, dovolujeme si tím neobtěžovat posluchače našich cca 35 – 40 ostatních kmitočtů, kde vždy alespoň jeden z nich odstávku nějak vykryje.

Situace, kterou popisuje pan posluchač níže, nebyla typická, nešlo o odstávku kmitočtu 639 kHz, nýbrž jen o snížení výkonu na tomto kmitočtu. Po konzultaci s naším příslušným oddělením techniky ohledně možných dopadů na naši dostupnost a po rozhodnutí šéfredaktora jsme se spolehli na onu alespoň nižší intenzitu vysílání a z důvodů shora uvedených o ní nehovořili.

Na základě Vaší stížnosti a šetření, které jsem provedl, jsem dospěl k závěru, že vedení stanice a programové ředitelce Českého rozhlasu doporučím, aby i v případech, kdy jde o vykrytí výluky jiným, slabším signálem, posluchači v dostatečné míře dostali ve vysílání potřebné informace včetně vysvětlení snížené kvality příjmu. Posluchači mají právo na tento druh informací, už proto, že jinak mohou nabýt dojmu, že „závada je na jejich přijímači“, jak zněla legendární formulace, kterou si pamatuji ze sportovních přenosů.

Věřím, že s technickou i obsahovou stránkou vysílání Českého rozhlasu budete napříště spokojen.

S pozdravem a přáním všeho dobrého

PhDr. Milan Pokorný, Ph.D., ombudsman

Spustit audio