Nová hitparáda

23. srpen 2017

Pořad Česká dvanáctka je dobrým oživením programové skladby Dvojky.

Vážený pane Pokorný,

nejvíce poslouchám Dvojku. Na hudební program chodí asi spousta ohlasů. A jak říkáte, je to opravdu složité. Já nemám nic proti zařazování interpretů kategorie „oldies“, ovšem většina z nich má mnohem bohatší diskografii, než je pan Brodský zřejmě ochoten připustit. A většina z nich i stále tvoří a z těch nových písní starších interpretů se hraje tak málo…

Jako jistý pokus o oživení hudby na Dvojce beru pořad Česká dvanáctka. Ovšem co to je za skladbu písní? Co kde kamarádi Martina Hrdinky nabídli? Hitparáda by měla mít jasné mantinely. Např. opravdu původní české písně, která vznikly v poslední době. Co má znamenat zařazení Ewy Farné a Boků jako skříň? Už je to dávno hit a není to původní česká píseň. Určitě má Ewa Farna spoustu jiných původních písní. Stejně tak nechápu zařazení Šárky Markové a St. Tropez. To opravdu interpretka nemá nic původního?

Ovšem vrcholem je zařazení jakési Elišky Rezkové se skladbou Lampa. I přes nesporné hlasové kvality této slečny její pojetí této skladby nemůže nikdy dosáhnout kvalit Marty Kubišové. A opět – proč zrovna tato píseň? Přiznávám, že Českou dvanáctku jsem nikdy neměl tu čest slyšet, jen jsem zachytil zmínky ve vysílání. Martin Hrdinka mi přijde jako moderátor na Dvojku naprosto nevhodný.

Nemám, až na výše uvedenou výjimku, vůči moderátorům žádné výhrady. Jaký to byl balzám slyšet v odpoledním vysílání Dvojky např. Danielu Brůhovou. Velmi na pomyslném žebříčku vystoupal např. Jiří Holoubek. Je fajn, že má stále prostor např. Miloš Skalka, který dovede skvěle a v živém vysílání odmoderovat např. Polední hrátky a ještě je navíc slyšet, že ví, o čem mluví.

Trochu škoda, že vedení „zařízlo“ pořad Martině Kocianové Kupředu do minulosti. Důvody jako nevyváženost pro veřejnoprávní médium nějak neberu. Vždyť ten pořad mohl nabádat posluchače k přemýšlení, mohli si na prezentované udělat svůj názor. Martina sice chvílemi působí jako hodně pilná školačka, ale na hosty nejen v Hostu do domu byla vždy skvěle připravena.

Takže Český rozhlas mám opravdu rád, Dvojku obzvlášť a jsem rád, že existujete i vy, pane Pokorný, a můžeme Vám naše postřehy a připomínky psát.

Z Mostu zdraví

Pavel Kořán


Vážený pane Kořáne,

hudební složkou celoplošných stanic, zejména Dvojky, se zabývám na podnět posluchačů poměrně často. Skutečně není jednoduché vyhovět všem, to není fráze, ale zkušenost těch, kdo by tak rádi připravili vysílání, jež by pokud možno potěšilo každého ze stovek tisíc posluchačů.

Někteří posluchači by si přáli více českých písní, jiní zase více těch ze zahraniční produkce. Dramaturgové se snaží skládat playlist podle toho, jaká je cílová skupina stanice. V případě Dvojky jde převážně o osoby starší 50 let, ale s různorodým hudebním vkusem.

Souhlasím s Vámi, že pořad Česká dvanáctka je dobrým oživením programové skladby Dvojky. Pořad začal vysílat teprve na začátku června a jeho tvůrci nabírají zkušenosti. Vaše konkrétní připomínky k aktuálním interpretům rád předám panu Hrdinkovi a panu Brodskému. Jistě pro ně budou užitečnou zpětnou vazbou. Z mé zkušenosti s komunikací s hudebními dramaturgy jednotlivých stanic musím říct, že o konstruktivní návrhy posluchačů na zařazení písní do vysílání skutečně stojí.

Vaše druhá kritická připomínka se týká zrušení pořadu Kupředu do minulosti. Mluvil jsem o celém problému opakovaně s šéfredaktorem Dvojky, s programovou ředitelkou Českého rozhlasu i s dalšími odpovědnými pracovníky a jako zástupce zájmů posluchačů jsem si udělal následující závěr.

Rozhodnutí šéfredaktora Dvojky je v jeho pravomoci a já nemám možnost bezprostředních programových zásahů, ty jsou v kompetenci vedení jednotlivých stanic. Statut ombudsmana Českého rozhlasu mi dává možnost podávat podněty a doporučení rozhlasovým pracovníkům na všech stupních řízení. A této možnosti jsem využil podle svého vědomí a svědomí v největší možné míře. Podle mého názoru je ohlas posluchačů včetně Vašeho dnešního dopisu dokladem toho, že témata, jež zaznívala v pořadu Kupředu do minulosti, jsou aktuální a alespoň část veřejnosti si přeje být s nimi seznamována.

Chápu, že vznik speciální stanice zpravodajsko-publicistických žánrů ČRo Plus znamená pro další celoplošné stanice Českého rozhlasu nutnost další profilace vlastního programu (Dvojka to zatím provedla ve dvou vlnách změn, Vltava se na tento úkol připravuje s novým šéfredaktorem a změněné schéma začne platit od 1. října).

Rozumím i dalším okolnostem, které vedení stanice vedly k ukončení tohoto pořadu. Mám na mysli například opakované poukazování na jisté kolize s Kodexem Českého rozhlasu, zejména co se týče pozice moderátora jako kvalifikovaného oponenta v diskusi s přiměřenou mírou kritické skepse (Kodex Českého rozhlasu hovoří o povinnosti uvádět protikladné argumenty nezastoupené v diskusi).

Nicméně mojí úlohou je zprostředkovat odpovědným rozhlasovým pracovníkům názory a přání posluchačů a snažit se je uvést v míře, kterou mi dávají mé pravomoci, do života. Z toho plyne moje snaha postarat se o to, aby pořady, zabývající se touto problematikou, vlny Českého rozhlasu neopustily. Měl jsem k tomu řadu jednání a další ještě povedu. Věřte, že tomu věnuji hodně energie. Pořad Kupředu do minulosti se ve stávající podobě na vlny Dvojky podle mých informací nevrátí, ale to neznamená, že témata, která jej profilovala, by z vln Českého rozhlasu zmizela.

Hosté pořadu jsou nadále zváni i k mikrofonům Dvojky v pořadech Jak to vidí nebo Host do domu. Český rozhlas Plus se tématům migrace, civilizačních rizik apod. věnuje prakticky denně. Nicméně chápu, že Vám jde o strukturovaný, systémově pojatý cyklus. Činím vše, co mi povoluje můj statut, aby se takový pořad na vlnách některé ze stanic Českého rozhlasu objevil.

Věřím, že mou odpověď přijmete s pochopením.

Přeji Vám krásné letní dny a srdečně Vás zdravím.

PhDr. Milan Pokorný, Ph.D., ombudsman Českého rozhlasu

Spustit audio