Nutná improvizace na rádiu Junior

16. září 2016

Ne každému je dáno improvizovat při zachování dobré techniky mluveného projevu. Měnit celou koncepci na poslední chvíli ale nikdy není jednoduché.

Dobrý večer, promiňte, že Vás obtěžuji svým osobním pocitem, ale nelze jinak.

Mimořádně jsem vyposlechla pořad studia Junior (dnes, tj. 8. 9. 2016), nerada… Slovní úroveň moderátorky byla otřesná (tolik tzv. plevelných slov: ta, to, ten aj.), to by ani tak nevadilo… ale, prosím, nejednalo se o reklamu (skrytou reklamu) nějakého statku?

I to by mi bylo jedno… ať.

Můžete mi prosím napsat, co poslech tohoto pořadu dětem dal? Informace, co jsou dožínky… celkem necelistvá, okrajová. Jaký byl cíl tohoto pořadu, výstup, poznání…?

Děkuji za odpověď, s pozdravem

Pavlíčková, Brno

<hr/>

Vážená paní Pavlíčková,

o vyjádření k Vašemu dopisu jsem požádal šéfredaktorku Rádia Junior Zoru Jandovou. Paní šéfredaktorka si pořad znovu poslechla a pozvala si jeho redaktorku a moderátorku Veroniku Hájkovou, aby si ověřila všechny potřebné informace. Ty shrnuje do zprávy, kterou Vám tímto předávám:

Toulcův dvůr je čtvrtou farmou, kterou jsme dětem ve vysílání představili, nikoho tedy neupřednostňujeme. Zabývají se tam především ekologií, edukativními programy pro děti a chovem starých plemen skotu. Proto byl do studia pozván chovatel, který bohužel nemohl dorazit a místo něj přijela náhrada, paní Zuzana Hanušová, která má na starosti styk s veřejností. Od praktických otázek povídání nutně zamířilo k obecnějším tématům.

Přesto se děti dozvěděly, co jsou dožínky, jaké rituály při nich probíhaly (dnešní děti bohužel neznají Babičku), jak se zpracovává obilí. Dozvěděly se zajímavosti o starém českém (takřka vyhynulém) plemeni krav i o programu na jeho zachování. Byl zmíněn Mezinárodní den zvířat i František z Assisi, také Mezinárodní den stromů. Spojovacím tématem byla ekologie.

Veronika Hájková je zkušená redaktorka (m. j. je podepsána pod pořady České televize Chcete mě? aj.), ale není jednoduché na poslední chvíli změnit celou koncepci pořadu. Změnu se dozvěděla až chvíli před vysíláním. Přesto se děti dozvěděly spoustu zajímavých informací (viz výše).

Vysílání Rádia Junior je určené dětem od 3 do 12 let. Jsem přesvědčena, že obsahově byl pořad v pořádku (i směrem k cílové skupině). Formální stránku lze vylepšit, o což jsem paní Veroniku požádala. Ale ne každému je dáno improvizovat při zachování dobré techniky mluveného projevu. Snadno lze kvůli nervozitě sklouznout k plevelným slovům. Navíc bylo ve studiu tříleté dítě, které chtělo být s maminkou (respondentkou) a které strukturu pořadu rozhodilo v jednu chvíli úplně. Přesto i s tímto problémem si moderátorka poradila.

Moderátorka Klubu Rádia Junior Veronika Hájková je mezi dětmi velice oblíbená - samy si ji přejmenovaly na zvířecí agentku, protože jim dává nahlédnout velmi originálním způsobem do světa zvířat, ve studiu jsme měli díky ní m. j. lva, koně, rysa a spoustu dalších živých tvorů, se kterými se děti běžně nesetkávají.

Přesto paní posluchačce velice děkuji za její zájem o kultivaci mediálního prostoru. Je dobré mít zpětnou vazbu i s takovouto konstruktivní kritikou. V archivu je možné pořad dohledat, stejně tak i další pořady, které Veronika Hájková připravuje a moderuje.
Zora Jandová, šéfredaktorka ČRo Rádia Junior

Dovolte, abych připojil svůj názor na celou věc. Rádio Junior má nesnadné zadání, podle něhož přistupuje k přípravě svého programu. Jeho cílovou skupinou jsou děti ve věku od tří do dvanácti let, což je několik věkových kategorií, z nichž každá si vyžaduje specifický přístup. K tomu je třeba vzít v úvahu, že relace Rádia Junior od 19 do 20 hodin je přebírána i Dvojkou ČRo, míří tedy k jinému okruhu posluchačů, než jaká je ideální cílová skupina. Toto všechno musí vzít redaktor v úvahu při přípravě svého pořadu.

To je jedna strana věci, která může působit při poslechu nedorozumění. Dospělý posluchač publicistického formátu vyžaduje zcela jinou strukturu informací, rytmus a podobně než posluchač dětský. Když se k tomu přidají nečekané komplikace, například takové, jaké popsala paní šéfredaktorka, může být výsledný posluchačský dojem negativně ovlivněn. To je případ Vaší zkušenosti s poslechem pořadu, pro který měla zkušená redaktorka a moderátorka Veronika Hájková připravený scénář, ale ten musela na poslední chvíli improvizačně přizpůsobovat změněné situaci. I takové věci se v rozhlase stávají a jejich průběh pak slouží jako poučení všem, kdo se na jejich přípravě a průběhu podíleli.

Věřím, že při čtení mé odpovědi dojdete k závěru, že pracovníci Českého rozhlasu se snaží připravovat své pořady s ohledem na Kodex Českého rozhlasu, ve prospěch svých posluchačů. Ne vždy se vše ideálně podaří a je dobře, že v takovém případě mají obě strany – posluchači i rozhlasoví pracovníci – zájem o dané věci diskutovat.

Děkuji Vám za pochopení a srdečně Vás zdravím.

PhDr. Milan Pokorný, Ph.D., ombudsman Českého rozhlasu

Spustit audio