Omezení sponzorské reklamy

23. leden 2018

Aby si Český rozhlas mohl dovolit propagaci vlastní práce, musí si na ni vydělat právě těmi několika minutami reklamy, které mu zákon povoluje.

Vážený pane Pokorný,

nedala by se nějakým způsobem omezit tzv. sponzorská reklama, která v současnosti zaplavuje nejen ČT, ale už i rozhlasové vysílání? Jako příklad uvádím slogan, který poslední dobou provází můj již léta oblíbený program na ČR Dvojce – Toulky českou minulostí: „Naše dějiny by se ubíraly jinudy, kdyby si je vzali na starost právníci.“ A následuje jméno nějaké advokátní kanceláře.

Věřte mi, že tato stupidita mne od poslechu oblíbeného pořadu přímo odrazuje.

S pozdravem

PhDr. Jan Šponer

<hr/>

Vážený pane doktore,

děkuji Vám za dopis, jehož důvody dobře chápu. Ale dovolte mi poznamenat, že v mediálním prostředí, v němž reklamní časy tvoří poměrně značnou část vysílacího času, je vysílání Českého rozhlasu naprostou výjimkou. Je to dáno ustanovením zákona, který Českému rozhlasu určuje způsob financování prostřednictvím rozhlasových poplatků a reklamním časům vymezuje jen nepatrný prostor. Stanice Dvojka například disponuje pouhými třemi minutami reklamního času denně, přičemž komerční stanice mají v pouhé jedné hodině často několikanásobně více reklam.

Zákon zakazuje Českému rozhlasu používat peníze koncesionářů (tedy i Vaše) na jakoukoli propagaci vlastního vysílání, veškeré peníze musí jít do vysílání a jeho technického zajištění. Aby si Český rozhlas mohl dovolit propagaci vlastní práce, musí si na ni vydělat právě těmi několika minutami reklamy, které mu zákon povoluje.

Toulky českou minulostí patří k neoblíbenějším pořadům Českého rozhlasu, je tedy logické, že se obchodní oddělení Českého rozhlasu rozhodlo umístit právě do jejich bezprostřední blízkosti reklamu. Podle sdělení příslušných pracovníků Českého rozhlasu je Vámi zmíněná reklama schválena Právním oddělením Českého rozhlasu, neporušuje pravidla vysílání a je v souladu se zákonem. Osobně vidím problém snad jen v užití hlasu protagonisty cyklu Josefa Veselého v reklamním spotu. Ale neznám ujednání příslušné smlouvy, proto se k celé věci nemohu blíže vyjádřit.

Vaši kritickou připomínku předám vedení Dvojky.

S přáním všeho dobrého

PhDr. Milan Pokorný, Ph.D., ombudsman Českého rozhlasu

Spustit audio