Playlisty regionálních stanic

10. říjen 2016

Obtížnost sestavování playlistu pro regionální stanice souvisí s mnohem širší oblastí publika, neboť cíloví posluchači jsou lidé rozličných věkových i zájmových skupin.

Dobrý den pane Pokorný,

srdečně vás moc zdravím.

Jsem nevidomý a rád vás poslouchám, a poslouchám různé stanice Českého rozhlasu. Jsem spokojený, ale přeci jen mám takovou výhradu. Bohužel musím konstatovat, že playlist regionálních stanic v proudovém vysílání kromě ČRO Brno je stejný, což dle mého názoru trochu připomíná hitrádia.

Já si osobně myslím, že když je to regionální stanice, tak má mít svůj unikátní playlist. Protože když si pustíte třeba Hradec či Ostravu a slyšíte stejnou písničku, tak myslím, že to je špatně. Vím, že není jednoduché skládat hudební dramaturgii, ale přeci jen si myslím, že regionální studio by mělo mít svůj playlist, a ne se opičit ne stylem, ale rotací po hitrádiích.

Jinak se těším na změny na dvojce. Jak se říká, nemůžeme usnout na vavřínech. A vás, pane Pokorný chválím, máte moc příjemný hlas a mám radost, že vy jste ten ombudsman.

Už se budu s vámi loučit. Mějte se moc hezky.

Zatím nashle

Lukáš Satler.

<hr/>

Vážený pane Satlere,

pan Pokorný Váš podnět začal zpracovávat a byl velmi potěšen Vaším zájmem o Český rozhlas a samozřejmě i pochvalou, kterou od Vás obdržel. Protože v současné době čerpá dovolenou, odpovídám za něj s Vaším dovolením jménem kanceláře ombudsmana Českého rozhlasu já.

K Vašemu podnětu bylo vyžádáno stanovisko ředitele Regionálního vysílání pana Jana Mengera, které přikládám níže. Jak sám píšete, skladba hudebních playlistů je velmi složitá a komplexní záležitost. Stejně jako má svou specifickou hudební dramaturgii například Radio Wave nebo Vltava, mají ji i regionální vysílání. Obtížnost sestavování playlistu pro regionální stanice souvisí s mnohem širší oblastí publika, na kterou jejich vysílání míří, neboť cíloví posluchači jsou lidé rozličných věkových i zájmových skupin. Přesto se regionální stanice snaží v co nejvyšší míře přizpůsobit požadavkům svých místních posluchačů.

Děkuji Vám za Váš podnět. Věřím, že přijmete moji odpověď i vysvětlení pana Mengera, a doufám, že Vás bude Český rozhlas svým vysíláním nadále těšit.

S pozdravem a přáním krásného dne

Adam Mezenský, asistent

<hr/>

Vážený pane Satlere,

předně děkuji za Váš soustředěný poslech regionálních stanic Českého rozhlasu a také za Váš dotaz týkající se jejich hudebního programování.

Nejprve mi dovolte vysvětlit Vám postavení regionálních stanic v rámci portfolia Českého rozhlasu. Regiony tvoří samostatnou síť cílící na určitého posluchače, kterého máme relativně přesně definovaného, a to včetně jeho hudebního vkusu. Ze spousty sofistikovaných výzkumů vyplývá jedna možná překvapivá věc - hudební vkus posluchačů regionálních stanic je napříč republikou víceméně shodný. To je také jeden z důvodů, proč regionální stanice čerpají ze společné hudební databáze a mají podobný hudební programming. Dalším z důvodů tohoto stavu je potřeba koordinace krajských playlistů s ohledem na společně vysílané pořady, které přebírají všechny regionální stanice.

Hudební dramaturgové se však snaží zachytit a do hudebního programování promítnout i určité krajové odlišnosti, například regionálně oblíbenější kapely nebo zpěváky, kteří v kraji žijí a častěji vystupují. Jeden příklad za všechny - Ostrava hraje více Jarka Nohavicu než například České Budějovice, protože na severu Moravy je tento zpěvák doma a je posluchači více oblíben. Dalšími hudebními specifiky vybraných regionálních stanic je oblast folklóru a dechovky.

Vážený pane Satlere, věřte, že hudební programování není jednoduchá disciplína. Navíc platí staré pravidlo, že „rádio dělá hudba“, takže se této složce našeho vysílání opravdu velmi intenzivně věnujeme.

Ještě jednou děkuji za Váš postřeh a věřím, že se Vám vysílání regionálních stanic bude i nadále líbit a zůstanete našim posluchačem.

V úctě, Jan Menger, ředitel Regionálního vysílání

Spustit audio