Pořad Náš host o motorkářích

16. listopad 2016

Primárně tedy nešlo o pořad motoristický, ale cestovatelský. Nebylo proto nezbytné zmiňovat legislativní a jiné normy provázející danou aktivitu.

Dobrý den, pane doktore.

V pořadu ČRo Plzeň Náš host o motorkářích dne 24. 3. 2016 v 11.15 h. mi připadalo, že spíše než dodržování pravidel silničního provozu je propagováno jejich porušování určitou skupinou účastníků. Myslím, že veřejnoprávní rozhlas by takto vystupovat neměl. Poslal jsem námitku prostřednictvím elektronické pošty. Když jsem ani za cca 2 měsíce nedostal žádnou odpověď (přiznávám, že z mého dopisu nevyplývalo, že ji očekávám), poslal jsem dopis poštou klasickou, s žádostí o odpověď. Z tohoto dopisu jsem si bohužel nepořídil kopii. Ani na něj odpověď nepřišla. Posílám tedy záležitost Vám, pokud usoudíte, že spadá do Vaší kompetence. Pokud nespadá, svět se nezboří. Několikrát jsem reagoval na redaktory v ČRo Dvojka, který velmi rád poslouchám, a odpověď jsem dostal vždy.

Děkuji a přeji Vám vše dobré.

Ing. Jiří Klimt, Chotobuš

<hr/>

Vážený pane inženýre,

abych mohl k celé věci zaujmout odpovědné stanovisko, požádal jsem o vyjádření ředitele Českého rozhlasu Plzeň Zdeňka Levého. Vyplývá z něj, že daný pořad připravil a moderoval Stanislav Jurík, zkušený rozhlasový redaktor. Z vyjádření pana ředitele je zřejmé, že se jednalo o "cestovatelský" pořad, v němž hlavní roli hrály zážitky skupiny přátel ze Šumavy, kteří se vyrazit po vlastní ose z Česka do Japonska a zpět. Takové pořady, založené na subjektivních dojmech z cestování, jsou u posluchačů velmi oblíbené a tvoří samostatný tematický typ žánru rozhovoru. Primárně tedy nešlo o pořad motoristický, v němž by bylo namístě uplatnit témata, o nichž píšete ve svém dopise z 24. března (porušování rychlostních limitů, bezpečný odstup od vozidla, objektivní větší zranitelnost motocyklistů). Pan ředitel Levý i redaktor Jurík považují za velmi nepravděpodobné až vyloučené, že by se v pořadu explicitně mluvilo o pravidlech silničního provozu či dokonce o jejich porušení, tato oblast byla zcela mimo tematický okruh rozhovoru.

Můj závěr zní: V žánrovém typu "cestovatelského rozhovoru" není nezbytné zmiňovat legislativní a jiné normy provázející danou aktivitu (pojištění, očkování, víza a další nezbytné doklady, znalost právních norem daného státu včetně pravidel silničního provozu atd.). Tyto okruhy se stávají tématem rozhovoru tehdy, pokud je to účelné: váže se k nim nějaký zážitek, znamenají podklad pro srovnání a podobně. Tvůrci pořadu se tedy nedopustili chyby, když svou pozornost soustředili na jiné aspekty cestování do cizích zemí, než jsou pravidla silničního provozu.

Bohužel nikdo z nás nedokáže zpětně dohledat, co se stalo s Vašimi dopisy, které jste zaslal do Českého rozhlasu Plzeň. Pan ředitel mi sdělil, že Váš písemný ohlas není v došlé poště zaevidován, jinak byste na něj obdržel příslušnou reakci. Těžko tedy nyní určit, kde se stala chyba.

Vaší připomínce nicméně dobře rozumím, sám jako řidič jsem zažil s neukázněnými motorkáři nepěkné chvilky, takže samozřejmě souhlasím s Vaším apelem na dodržování pravidel platných pro všechny účastníky silničního provozu. Český rozhlas dbá na výchovu účastníků silničního provozu například v pravidelném pořadu Šťastnou cestu, vysílaném v pátek na Dvojce ČRo. Na konceptu bezpečné jízdy je postaven celý projekt dopravního zpravodajství Českého rozhlasu. Váš dopis proto předám pracovníkům Redakce Zelené vlny jako cenný impulz.

Přeji Vám štěstí nejen na silnicích a pěkné podzimní dny.

S pozdravem

PhDr. Milan Pokorný, Ph.D., ombudsman Českého rozhlasu

Spustit audio