Poznámky k dopravnímu zpravodajství

16. duben 2018

Český rozhlas se tematikou dopravy zabývá důsledně a kriticky bez snahy o utajování informací.

Dobrý den,

po dnešní relaci na Radiožurnálu k situaci na D1 (započaté práce na dalších úsecích) musím reagovat. Vážení přátelé musím konstatovat, že tato relace mě zvláště nadzvedla, neboť v sobě spojila i informaci o hromadné havárii na čerstvě zúženém úseku u Brna. Jsem řidič, který ročně najede mezi 30ti až 40ti tisíci km. Myslím, že tedy mohu dost kvalifikovaně posoudit stav situace. Velmi mi vadí zcela vlažný a neerudovaný přístup veřejnoprávního média ke katastrofální situaci na páteřním dálničním úseku. Zde jsou důvody, proč jsem znepokojen.

1. Dodržování bezpečné vzdálenosti. Pokud ve veřejnoprávním médiu prohlásí tzv. odborník, že řidiči tak nečiní, tak to nemůže být odborník, anebo v životě nejel po dálnici. Na tak přetíženém tahu je dodržování bezpečné vzdálenosti věc zhola nemožná, neboť jen co se rozjede, tak brzdíte do dalšího opravovaného úseku. Pravý pruh dálnice je zcela obsazen nepřetržitou řadou kamiónů, v nich mnozí řidiči mají menší zkušenosti, než průměrný řidič osobního automobilu. Jejich předjížděním dochází k dalším prudkým zpomalováním. Zcela běžnou situací je stav, kdy na zúžených úsecích kamiony záměrně jedou přes 2 zúžené pruhy, aby je nebylo možné předjet. To vše vede k nervozitě, která je u některých vedena jejich přirozenou agresivitou (živenou moderním způsobem života) a u většiny nervozitou vyplývající z nemožnosti včas se dostat z bodu A do bodu B. Tím navazuji na další bod.

2. Doba opravy D1. Jak je možné, že veřejnoprávní médium nevyvolá zásadní diskusi k takovému průšvihu, jakým je permanentní zpožďování oprav tak zásadního tahu. Už tak neuvěřitelně dlouhá plánovaná doba se natahuje údajně díky neuzavřeným stavebním řízením. Jak se toto mohlo stát. Jak je možné, že rezortu dopravy vládne ministr, jehož prolhanost a neschopnost je až fenomenální. Jen příklady. Oprava úseku D1 z Ostravy na Bohumín. Neuvěřitelně zpackaný úsek slíbil před cca 4 roky, že nechá opravit na náklady státu a úhradu nákladů bude soudně vymáhat. Nestalo se nic a stav je už naprosto neúnosný a vyloženě krajně nebezpečný. Ovšem je to daleko od Prahy, že ano. Ůsek D8 u Prackovic. Lež stíhá lež. Po znovuotevření, měla být dálnice zprovozněna oběma pruhy nejdříve po pár týdnech, pak po pár měsících a dosud opět nic. Bilboardy u hl. silnic. Že stát není prostřednictvím ministerstva dopravy ani po roce naplnit literu zákona je neuvěřitelné a důvody prezentované opět oním "schopným" ministrem nelze nazvat jinak než stupidní.

3. Mýtný systém. Tohle je opravdu bombónek, který způsobuje obrovský problém v celé ČR. Za celou dobu vládnutí "schopného" ministra se nestalo ni co by nás posunulo a místo vyřešeného VŘ na opravdu moderní systém mýta nám brouzdají kamióny po kdejaké objízdné trase a to především zcela nezodpovědní polští řidiči.

4. Přetížené kamiony. To, že jsem tranzitem pro přetížené kamiony je veřejným tajemstvím. Především samozřejmě ty se značkou PL. Víme to, ví to stát, ví to policie, tím to končí. I nové silnice jsou zakrátko nadranc. Viz úsek u hranic na Moravě.

5. Životy a zdraví lidí. Myslím, že nežijeme v Rusku, nebo Afghanistánu, kde pojem prostého života je nicotný. Z výše uvedených důvodů jasně vyplývá, že téměř každý den ztrácí zbytečně mnoho dětí svoje otce a matky proto, že stát se chová zcela neschopně a jen díky kombinaci prosté neschopnosti, lobistických zájmů a tvrdé korupce jsme v situaci, kdy při rapidně rostoucí dopravě neumí stát zajistit elementární bezpečnost řidičů na stěžejní dálnici D1.

Co říkáte? Myslím, že otázek je dost. Žádám Vás tedy, jako daňový a koncesionářský poplatník, abyste toto téma jasně uchopili. Očekávám Vaši odpověď.

S úctou

Ing. Jan Soustružník

<hr/>

Vážený pane Soustružníku,

Podatelna Českého rozhlasu mi předala Váš dopis z 3. 4. 2018. Souhlasím s Vámi, že dopravní situace v České republice je provázena řadou vážných problémů, na některé z nich jste poukázal. Jistě se shodneme i v tom, že Český rozhlas není za tyto problémy zodpovědný ani nemá prostředky a právní možnosti, jak je řešit. Jeho povinností je poukazovat na ně a vyžadovat v zájmu veřejnosti jejich odstranění.

Tematikou dopravy z hlediska politiky, ekonomiky, potřeb motoristů, životního prostředí apod. se zabývá redakce domácího zpravodajství. K problémům při modernizaci D1, při výběru mýtného systému, k dopravní bezpečnosti a dalším tématům přináší Český rozhlas množství kritických materiálů a pořádá debaty mj. se zástupci ŘSD, Ministerstva dopravy (včetně ministra samotného). Dovoluji si Vás upozornit na výběr z materiálů, které se zmíněnými problémy zabývají. Považujte tento přehled za vstupní informaci. Detailní rešerše by byla mnohem obsáhlejší. Za nutné považuji zdůraznit, že Český rozhlas vystupuje samostatně, kriticky a nemá žádný zájem na tom, aby jakékoli informace a názory týkající se dopravní situace či jiných problémů byly utlumovány či cenzurovány. Pokud byste měl konkrétní poznatek, že tomu tak není, prosím Vás o zpětnou vazbu.

Dodržování bezpečné vzdálenosti

http://www.rozhlas.cz/zelenavlna/motozurnal/_zprava/bezpecna-vzdalenost-a-plynula-jizda-v-kolonach-jezdete-po-dalnici-spravne--1368665

http://www.rozhlas.cz/zelenavlna/motozurnal/_zprava/jak-dodrzovat-bezpecnou-vzdalenost-mezi-vozidly--1248250

https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/nedodrzeni-bezpecne-vzdalenosti-je-treti-nejcastejsi-pricinou-nehod-zakon-ji-ale_1709071629_jra

Opravy D1

http://www.rozhlas.cz/zelenavlna/d1

Mýtný systém

https://www.irozhlas.cz/ekonomika/mytny-system-nejvyssi-kontrolni-urad_1801081119_pj

https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/mytny-system-by-se-mohl-od-roku-2019-rozdelit-na-dve-casti-rika-ministr-dopravy_201507121725_lkrejcarova

https://www.irozhlas.cz/ekonomika/kapsch-bude-provozovat-mytny-system-v-cesku-zrejme-dalsi-dva-roky_201601252029_mkaspar

Přetížené kamiony

http://www.rozhlas.cz/strednicechy/aktualne/_zprava/1753310

https://liberec.rozhlas.cz/ve-frydlantu-chteji-vazit-kamiony-nakladnich-aut-tam-pribylo-6009384

https://plzen.rozhlas.cz/v-chrastu-chteji-vazit-kamiony-6713444

https://hradec.rozhlas.cz/jaky-je-recept-na-pretizene-kamiony-6149627

http://www.rozhlas.cz/cb/zpravodajstvi/_zprava/pretizeni-vysoka-rychlost-a-malo-prestavek-to-jsou-nejcastejsi-prestupky-ridicu-kamionu--1729143

S pozdravem

PhDr. Milan Pokorný, Ph.D., ombudsman Českého rozhlasu

Spustit audio