Připomínka k pořadu Káva o čtvrté

2. září 2020

V některých okamžicích mohou moderátoři působit buď nesoustředěně, nebo nevstřícně vůči hostu či posluchači. Většinou je to z důvodu časového presu.

Dobrý den,

prosím o posouzení způsobu, jakým vedla dnes / tj. 20.7.2020 / moderátorka pořad Káva o čtvrté. Její chování k volajícím posluchačům bylo krajně nevhodné, arogantní, zejména, když ji tlačil čas, což bylo patrné na tónu jejího hlasu, prostě kdo má trochu cit, poznal, že paní se chová neomaleně.

Prosím o váš názor.

I. Š.

_____________________________________________________________________

Vážený pane,

Infolinka Českého rozhlasu mi předala Váš dopis kritizující moderátorský výkon Patricie Strouhalové v pořadu Káva o čtvrté v pondělí 20. července. Se zmíněnou paní moderátorkou mám osobní zkušenosti, několikrát moderovala pořady Káva o čtvrté nebo Host Radiožurnálu, do nichž jsem byl pozván. Vždy se chovala profesionálně, s respektem vůči posluchačům, kteří do pořadu volali, i vůči mně jako pozvanému hostu. Někdy to nebylo jednoduché, stoupal adrenalin, když například bylo třeba dát prostor zpravodajské relaci nebo předem naplánované přestávce na komerční sdělení apod. Rád Vám přiblížím mou vzpomínku: Moderátorka sleduje mou promluvu a reaguje na ni, zároveň čte na monitoru přicházející mailové zprávy od posluchačů a dělá si o nich poznámky, aby je mohla v rozhovoru vhodně uplatnit, ve sluchátkách dostává pokyny z režie týkající se čekajících posluchačů na telefonu. Je obdivuhodné, jak v takové situaci dokáží moderátoři Dvojky i jiných stanic zachovat klid a působit uvolněně, pohodově.

Nicméně uznávám, že v některých okamžicích mohou moderátoři působit buď nesoustředěně, nebo nevstřícně vůči hostu či posluchači. Většinou je to z důvodu časového presu, když režie požaduje ukončení promluvy, aby mohla nasadit telefonát do studia či jiný připravený segment vysílání (například předtočený příspěvek apod.). Musím říci, že taková pohodově působící hodinka je často doprovázena docela bouřlivými emocemi, o nichž samozřejmě posluchač nic neví a ani nemá vědět.

Pondělí Kávu o čtvrté jsem si poslechl a neshledávám v ní jednání, které by bylo v rozporu s obvyklou mírou dobrých mravů. Jistě, míra stresových faktorů, o nichž jsem se zmínil, občas mohla problesknout, ale to je přirozená součást živého vysílání, v němž nic není jisté, vše se může v okamžiku zadrhnout - a často se to také děje. Přijměte prosím můj dopis jako svědectví tzv. z první ruky a vysvětlení.

Vaši reakci předávám paní Patricii Strouhalové jako zpětnou vazbu.

S pozdravem a přáním pěkného léta

PhDr. Milan Pokorný, Ph.D., ombudsman Českého rozhlasu

Spustit audio