Připomínky k reklamě na stanicích ČRo

15. duben 2021

Rozsah reklamy na stanicích veřejnoprávního rozhlasu je stanoven zákonem. Je to rozsah spíše symbolický, a přesto pro Český rozhlas důležitý. 

Dobrý den,

nezlobte se, že vám píši, ale obdržel jsem opět výzvu k zaplacení koncesionářského poplatku, což mě motivuje k tomu, abych vám sdělil svůj postoj.

Poslouchám Prahu už od poloviny padesátých let. Řeknu Vám, za svého dětstvíjsem sedával pod rozhlasem po drátě a poslouchal každou sobotu po obědě vaše rozhlasové hry. Jinak jste vysílali náladovou hudbu a halekačky. Později, na počátku šedesátých let jsme s kamarády ladili raději Radio Luxemburg, kde se daly sice obtížně, ale přece slyšet písničky, co u Vás byly zakázané.

Přeskočím do dnešních dnů. Jelikož jsem bohužel nikdy nepochopil, k čemu je dobrá televize, rádio se snažím poslouchat stále, ale bohužel žádnou velkou radost z toho už asi nikdy mít nebudu. Komerční stanice jsou plné reklamy, a když si pustím Prahu, tak i tam v poslední době zaznívá reklama, o které bylo řečeno, že tam nikdy nebude, protože jste koncesovaná stanice. Že si ji vysíláte na jiných kanálech, to mě netrápí, protože je normální starší člověk neposlouchá, ale že už nemohu poslouchat ani Prahu, je na pováženou. Možná, že jste to doposud v rozhlasu nepochopili, ale u rádia by se mělo (na rozdíl o jiných médií) dát pracovat a také snít.

A tak se ptám: Denně pouštíte lidem mravoučné pořady a sami s odpouštěním kálíte lidem Lidla na hlavu a ještě chcete platit. Nechci slyšet, že kvalita něco stojí. Už vás poslouchám snad šedesát let a s výjimkou několika let vysílání vaší staré gardy, kterou jste přes noc vyházeli a nahradili přihlouplou manageriádou, jste byli odjakživa neposlouchatelní. Jak pro mladou, střední tak bohužel, a to je smutné i pro odcházející generaci.

Zdar vaší práci!

S úctou Váš koncesionář

M. R.

______________________________________________________________________

Vážený pane inženýre,

děkuji Vám za dopis, který se týká reklamy na stanicích Českého rozhlasu. Dovolte, abych Vám k tomuto tématu sdělil svůj pohled na věc.

Český rozhlas sleduji od počátku devadesátých let – jako novinář, šéfredaktor Týdeníku Rozhlas, autor knih a článků o jeho historii i současnosti. Nevybavuji si, že by někdy bylo řečeno, že na Českém rozhlase nebo konkrétně na Dvojce nikdy nebude reklama. Je možné, že takový slib byl učiněn ještě před přijetím zákona o Českém rozhlase, tedy v samém počátku devadesátých let, ale poslanci schválili tento zákon včetně tří minut reklamy pro celoplošné stanice a pěti minut na regionálních stanicích během 24 hodin vysílání. Takový je stav do současné doby. Pokud byste mne mohl odkázat na informaci, že kterou ve svém dopise uvádíte, byla by pro mne cenným historickým pramenem.

Faktem tedy je, že v uvedeném rozsahu je reklama na stanicích veřejnoprávního rozhlasu zákonem povolena, faktem zároveň je, že je to rozsah spíše symbolický, a přesto pro Český rozhlas důležitý. Výnos z reklamy slouží k financování činností Českého rozhlasu, které podle zákona nemohou být hrazeny z koncesionářských poplatků. Jde například o marketinkové aktivity, které veřejnost seznamují s činností Českého rozhlasu. Zákonodárci zajistili, aby peníze z rozhlasových poplatků sloužily přímo rozhlasovému vysílání, a zároveň umožnili, aby Český rozhlas získal z reklam a sponzorských vzkazů jistou částku na vlastní propagaci.

Jinak samozřejmě platí, že Český rozhlas je financován z rozhlasových poplatků, jejichž výši a způsob úhrady určuje zákon, aby se vyloučila závislost na financích jakéhokoli soukromého subjektu.

Komerční sdělení je povinen odvysílat v tom znění, jak bylo dodáno, pokud neodporuje zákonu. Chápu, že mnohé reklamy neobstojí před vkusem posluchačů, ale řekl bych, že to je spíše škoda zadavatele – jeho reklama by měla být lidem příjemná a vzbudit v nich pozitivní pocity, a ne negaci jako ve Vašem případě.

Máte samozřejmě právo hodnotit vysílání Českého rozhlasu podle vlastních kritérií a je mi líto, že je Váš pohled tak přísný. Jistě uznáte, že milion denních posluchačů Radiožurnálu, 350 000 posluchačů Dvojky a statisíce posluchačů dalších stanic mohou být jiného názoru na to, jestli je vysílání neposlouchatelné. Ale opakuji, právo osobního pohledu nelze zpochybnit ani Vám, ani nikomu jinému. Nevím přesně, co Vám poradit, protože neznám Vaše preference. Zmínil jste se o staré gardě (vzhledem ke zmínce o vyházení přes noc by mohlo jít o lidi vyhozené na počátku normalizace) by Vám mohla přijít vhod stanice, která začne vysílat v druhé polovině tohoto roku, zaměřená na pořady z archivu a české písničky. A v současné době pořady Rádia Retro, dostupného na digitálních přijímačích a na internetu.

S pozdravem a díky za pochopení

PhDr. Milan Pokorný, Ph.D., ombudsman Českého rozhlasu

Spustit audio