Sjednocení pevných linek do regionálních studií
Pobočkové telefonní ústředny byly nahrazeny jednou IP telefonní ústřednou v Praze.
Milý pane Pokorný,
předem tohoto mailu Vás moc zdravím a chci se zeptat, proč se v ČRo Hradec Králové rušil telefonní kontakt do studia 726 46 46 47 a proč ČRo Olomouc má od studia nyní telefonní číslo 221 555 444, i když nesídlí v Praze. Přijde mně toto rušení telefonních čísel maličko nelogické, myslím si, že mobilní telefon číslo 726 465 465 byl pro ČRo Olomouc lepší než toto Pražské číslo, Co Vy na to?
Loučí se
O. Č.
__________________________________________________________________
Vážený pane,
děkuji Vám za dotaz týkající se sjednocení pevných linek do regionálních studií ČRo přes „pražskou“ volačku. Dovolte mi, abych shrnul informace, které mi k této záležitosti podali vedoucí informačních technologií Českého rozhlasu Zbyněk Javornický a vedoucí Programu ČRo Region Pavel Kozler.
V minulosti používalo každé regionální studio ČRo vlastní analogovou pobočkovou telefonní ústřednu s vlastním připojením do pevné veřejné telefonní sítě. Postupně byly tyto staré analogové pobočkové ústředny nahrazeny jednou společnou IP telefonní ústřednou v Praze, která v současnosti již obsluhuje všechna regionální studia ČRo a v blízké budoucnosti bude obsluhovat i všechna pracoviště v ČRo Vinohradská. Tím se završí několikaletý proces přechodu na IP telefonii.
IP telefonii začal Český rozhlas postupně zavádět při příležitosti zřízení kontaktního centra pro Oddělení rozhlasových poplatků. Systém je postaven na dobře zabezpečeném a podporovaném systému CUCM a UCCX od firmy Cisco, napojeném do veřejné pevné telefonní sítě přes hlasové brány současně s napojením na mobilní služby dvou operátorů pro optimalizaci plateb při volání do mobilních sítí. Centrálně je realizováno nahrávání telefonních hovorů pro kontaktní centrum, pro vysílání (newsroom) i pro centrum dopravních informací s automatickou konverzí a přenosem specifikovaných nahraných hovorů do vysílacího systému Dalet. Do tohoto telefonního systému je napojen i systém, přes který jsou uskutečňovány hovory do vysílání. Správa celého systému IP telefonie je jednotná, systém má většinu částí zdvojenou (kontaktní centrum, telefonní ústředny, hlasové brány, napojení na poskytovatele pevných veřejných linek). Dostupnost jednotlivých služeb je sledována dohledovým systémem.
Bez sjednocení pod jeden dobře spravovaný telefonní systém by toto všechno bylo velice obtížně realizovatelné a spravovatelné. Od poskytovatele má Český rozhlas k dispozici 10 000 čísel pro vnitřní telefonní ústřednu, která byla rozdělena v očíslovacím plánu dle potřeb na jednotlivé lokality ČRo. (22155-xxxx). Proto mají i regionální stanice Českého rozhlasu nyní telefonní čísla, která začínají pražskou "volačkou", ačkoli s Prahou mají společnou pouze telefonní ústřednu. Je to ryze technické opatření, které se nijak nedotýká autonomie jednotlivých regionálních stanic.
S pozdravem
PhDr. Milan Pokorný, Ph.D., ombudsman Českého rozhlasu