Sladění hudebního doprovodu s obsahem pořadů

19. květen 2017

Plánuje se zřízení speciální komise pro hudební dramaturgii Dvojky. Cílem bude i lepší propojení tématu vysílání s písněmi.

Dobrý den,

proč stále vůbec nekoresponduje obsah vysílání s hudební složkou? To je tak technicky problematické? Konkrétně vysílání ze Svatého Jána (kdepak on to je?) provázené moravskými halekačkami.

Stále vzpomínám na pořad o hudebním skladateli česko-bavorského pomezí, hudební obdobě proslulosti romanopisce Karla Klostermanna, který (ten skladatel) je dosud populární na bavorské straně, kde se jeho díla hrají. U nás vůbec ne.

Asi na dotvrzení tohoto konstatování dal Český rozhlas do pořadu nějaký ohraný cajdák, místo aby tohoto skladatele přiblížil i nám. Také proto jsem jeho jméno hned zapomněl. Na rozdíl od té nepochopitelné neprofesionálnosti, ba indolence hudební redakce. Maličkost, řekne si leckdo. Já ne. Když o něčem přednáším, tak s odpovídajícími odkazy.


MUDr. Jiří Kutina, odb. lékař - psychiatr, emeritní vedoucí výzkumný pracovník PK FDL KU.


Vážený pane doktore,


Váš dopis mi potvrzuje jednu důležitou metodologickou souvislost mezi dvěma typy rozhlasových programů. Tím prvním je proudové vysílání, které je charakteristické pro komerční stanice a také pro stanice zpravodajského typu. Tím druhým je strukturovaná skladba programů, charakteristická pro tzv. titulkové stanice.

Posluchači Dvojky vnímají tuto stanici převážně jako titulkovou, to znamená, že považují jednotlivé pořady za solitérní součásti celkové struktury. V tomto pojetí má hudba v pořadu jinou funkci než v proudovém vysílání. Nemá pouze úlohu relaxační, ale má i funkci významotvornou. To znamená, že by měla korespondovat s obsahem, s tím, co je sdělováno. A tady se dostávám ke kořenu problému.


Dvojka používá pro některé segmenty svého vysílání princip selektoru, tedy zařízení, které samo zařazuje do vysílání hudbu podle nastavených kritérií (stejná písnička se například nesmí opakovat častěji než po třech dnech, stejný interpret nesmí zaznít častěji než jednou denně, apod.). Ale je to jen stroj a nedovede citlivě reagovat na obsah vysílání. To může být zdrojem nepříjemných situací.

Mohu Vás ujistit, že na tuto okolnost vedení stanice opakovaně upozorňuji a leccos se již podařilo změnit. Například moderátoři mají větší možnost plynule pokračovat v rozhovoru, pokud je k tomu důvod, a nemusí se striktně řídit potřebou nechat zaznít plánovanou písničku. Stejně tak si mohou připravit podle charakteru hosta odpovídající hudební doprovod. Ne vždy se to ale podaří, jak dosvědčuje případ, který jste popsal.


Vzhledem k tomu, že programová ředitelka Českého rozhlasu plánuje zřízení speciální komise pro hudební dramaturgii Dvojky, je pro mne i Váš dopis dobrým podkladem, který na tomto jednání uplatním.


Přeji Vám pěkný víkend a srdečně Vás zdravím.

PhDr. Milan Pokorný, Ph.D., ombudsman Českého rozhlasu

Spustit audio