Soudobá vážná hudba na Vltavě

Důvodem menšího prostoru, který Vltava věnuje soudobé vážné hudbě, je existence stanice Český rozhlas D-Dur.

Dobrý den,

mám na srdci více souvisejících věcí, proto je rozčlením.

Fatální úbytek soudobé hudby na Vltavě

Četl jsem v posledních podnětech klasickou stížnost pána, že Vltava hraje méně klasiky než dříve na úkor "hovorů o ničem a pražského slangu". Já bych si určitě netroufl takto pejorativně a paušálně označit mluvené slovo na Vltavě. Posluchači "staré Vltavy" si příliš zvykli, že to je stanice jen na klasiku a těžce snášejí, když po nějaké změně ubude i pár hodin týdně. Udělal jsem si výpočet a vyšlo mi, že i po onom úbytku vychází pro klasiku neuvěřitelných celkem 52 hodin a 35 minut týdně včetně nočního přepojování na D-dur, včetně pořadu Staří mistři a bez pořadu Koncert SOČR (kam nakukuje i soudobá hudba). A jak je na tom soudobá hudba? Ta poklesla z už tak ubohých 6 hodin týdně přesně na polovinu, tedy 3h, a obnáší teď hodinový pořad Soudobá hudba jen 2x týdně a hodinové Futurissimo 1x týdně. Futurissimo beru za mnohem cennější pořad – je konceptuální a s výkladem, na rozdíl od Soudobé hudby, kde se hraje převážně česká letitá, nepříliš progresivní hudba – po redukci navíc úplně zmizela světová scéna!). Jak je tohle mizerné zastoupení vůbec možné? Zjevně si u vás někdo (to nejvyšší vedení a Rada ČRo) myslí, že soudobá hudba je otravná, vyrušující, zbytečná, a proto nikomu nebude vadit, když se vyloženě "skrouhne". Alespoň kdyby ustoupila něčemu smysluplnému, ale kvůli pofidérnímu nočnímu přepojování na D-dur, které v tu dobu žádnou soudobou hudbu nehraje (tu hraje trošku jen večer, a to výhradně jen to legendární ze soudobé hudby, aby se neřeklo)? Jak to jde dohromady s prohlášením šéfredaktorky Haladové (která nahradila Petra Fischera) ohledně programových změn „Na Vltavě chci míň mluvení o umění a víc samotného umění“? Takže soudobá hudba není umění? Chápu, že pro lidi ve vedení nikoli, což je ale velmi smutné. Z těchto kruhů existuje tlak na vzdalování od mainstreamu. Tedy pokud jde o politickou publicistiku, ale zato hudebně je to přesně naopak. Byly doby, kdy se o soudobé hudbě mluvilo a hrála se třeba i v Mozaice. Myslím, že za bývalého šéfredaktora Fischera by se toto nestalo. I proto možná musel skončit. Pozice soudobé hudby ve vyspělém světě i za našimi hranicemi (Německo, Francie, Polsko) je jiná, mnohem silnější. Je to vidět v jejich veřejnoprávních médiích. Zřejmě se chcete přiblížit ještě mnohem horší situaci (prakticky nulový zájem o soudobou hudbu), která panuje na rádoby uměleckém televizním kanálu ČT Art. Vltava by ale měla mít jiné cíle: měla by přinášet více nového umění a vychovávat posluchače, ne lacině nadbíhat zavedenému vkusu tzv. běžného posluchače.

Zmizení improvizační jazzové avantgardy na Vltavě

Taktéž je velmi smutné, že byl zrušen tradiční pořad Svět jiné hudby (shodou okolností brzy po smrti zakladatele Z.K. Slabého), kde se střídali autoři včetně Petra Slabého. Ten jediný na Vltavě pravidelně mapoval improvizační jazzovou avantgardu. Bylo mi řečeno, že má někdy vzniknout nový pořad Noční hudba, kde by měl P. Slabý a další ze Světa jiné huby figurovat. Nejsem si jist, jestli pořad vůbec vznikne, jestli toto a různé redukce nechtěných žánrů nebudou falešně vydávány za úspory v dobách (koronavirové) krize.

Radio Jazz

Víkendové noční přepojování Vltavy pro změnu na Radio Jazz je taktéž diskutabilní (ale chápu, že opět úsporné). Stejně jako v případě D-duru, ani tato stanice nehraje v té době žádný vyloženě soudobý (ve smyslu avantgardní) jazz. Jenže u této stanice je to o to smutnější, že se u některých pořadů (Experimental, Modern a Experimental) sama holedbá, že tak činí, alespoň soudě dle popisu těch pořadů (avantgardní výboje, free, volná improvizace, pro ty nejnáročnější posluchače atd.). Musím říci, že tyto směry jsem na této stanici snad v životě neslyšel, na rozdíl právě od Světa jiné hudby P. Slabého. Místo toho tam zní víceméně mainstreamový a kulisový, byť třeba moderní jazz.

Chápu, že můj dopis je dlouhý a možná nepříjemný, týkající se citlivých záležitostí. Nevím, jestli se s ním bude někdo zaobírat, jestli bude aspoň z části dopis zveřejněn v podnětech a jestli to nebyla zbytečná práce. Za případné odpovědi děkuji.

S pozdravem

L. S.

_____________________________________________________________

Vážený pane,

děkuji Vám za dopis s kritickým komentářem úbytku soudobé vážné hudby na stanicích Vltava a D-dur. Probíral jsem tuto záležitost s šéfredaktory obou stanic a dovolte, abych Vám na základě těchto konzultací sdělil svůj názor.

Je pravda, že od dubna se ve schématu objevuje méně soudobé vážné hudby. Vedení Vltavy má své priority v důsledné dramaturgické koncepci Poledních koncertů, v zařazení nového formátu Koncertů bez hranic a v některých dalších formátech, které představují, řekl bych, spíše "mainstreamové" žánry klasické hudby. Soudobá hudba se objevuje ve Futurissimu a v ranní Mozaice, prostor jí zde věnují dvakrát týdně.

Důvod menšího prostoru věnovaného soudobé vážné hudbě zřejmý. Je jím existence stanice Český rozhlas D-Dur. Ta přináší zájemcům o tzv. vážnou hudbu nepřetržitý tok komentované, kvalitně nahrané a kvalitně reprodukované hudby včetně hudby soudobé. Mohu zodpovědně prohlásit, že tak velký objem soudobé hudby Český rozhlas nikdy v minulosti nevysílal. Samozřejmě všechno se mění, mění se i programové formáty a způsoby příjmu, můžeme debatovat o tom, jestli mělo více soudobé hudby zůstat na Vltavě, ale to, co jsem uvedl, je prostě fakt. Mezi 20. a 24. hodinou se na D-Duru uvádí program pro zkušenější posluchače, jimž je potřeba předkládat to nejhodnotnější (tedy nikoli nejpopulárnější). Zejména v tomto čase se zde objevuje velké množství hudby 20. a 21. století. Program D-dur není rozdělen na jednotlivé pořady, proto nelze nalézt ani speciální relace věnované tomuto segmentu. Při letmém pohledu na program minulého týdne však vidím jména jako Pudlák, Korte, Šnitke, Šesták, Britten, Kalabis, Husa, Messiaen, W. Schuman a právě dnes Berio, Pärt, Hovhaness, Šnitke, Lukáš, Górecki, Reich.

Nemluvím tu za vedení Českého rozhlasu ani zmíněných stanic. To není můj úkol a nikdo to ode mne ani neočekává. Přijímám kritické podněty posluchačů a pracuji s nimi podle vlastního uvážení, zejména je mou povinností, aby se o nich dozvěděli odpovědní pracovníci ČRo. V daném případě ale nepovažuji za vhodné požadovat, aby Vltava změnila své programové schéma. Zájemce o soudobou hudbu má ve vysílání Českého rozhlasu (pravda, nikoli už jen Vltavy) mnoho příležitostí slyšet kvalitní nahrávky.

Zatímco o vážné hudbě mohu mluvit i jako její celoživotní posluchač a poučený laik, v oblasti jazzu tomu tak není. Dovolte mi zde ocitovat šéfredaktora této stanice Lukáše Hurníka, který v komunikaci na toto téma uvedl: "ČRo Jazz je zaměřen právě na soudobý jazz. Klasický jazz a swing nabízí Vltava. Odhaduji, že 95 % skladeb, které na ČRo Jazz hrajeme, je od žijících autorů a interpretů." Pokud byste chtěl pokračovat v debatě o tom, kde jsou hranice manistreamu současného jazzu a experimentálních výbojů apod., nejsem k tomu vhodný partner. Je to velmi speciální téma, jež si vyžaduje odborníky.

S díky za pochopení a se srdečným pozdravem

PhDr. Milan Pokorný, Ph.D., ombudsman Českého rozhlasu