Tvorba audioarchivu a podcastů

14. srpen 2017

Veškerá nabídka audioarchivu je výsledkem manuální činnosti editorů. Písnička nemůže v podcastu zůstat kvůli autorským právům.

Dobrý den,

rozhlasové pořady poslouchám z mobilu aplikací BeyondPod. Zajímalo by mě, jak se u vás tyhle MP3 tvoří – kdo dělá verzi pro stažení a rozhoduje o formátu? (Například oba francouzské pořady Guillauma Nargueta jsou v M4A).

Předem vytvořené pořady jako Meteor, Toulky českou minulostí, Stopy, fakta, tajemství, Příběhy 20. století atd. jsou již hotovým dílem, ale i tam bývají rozdíly (oříznutí znělky, různé stupně komprese u téhož pořadu, mono, stereo velmi zřídka, pokud se pamatuji). Toulky (skvělý pořad) jsem asi nikdy neslyšel přímo vysílané, tam by se stereo přímo nabízelo (čtyři interpreti), ale podcast je pouze mono.

A kdo připravuje podcast z živě vysílaných pořadů (Dvacet minut Radiožurnálu apod.)? Písničky jsou vystříhané (což je dobře, zůstává pouze obsah rozhovoru), kdo to dělá? Student, brigádník nebo robot? (Občas tam zůstanou i zprávy s předpovědí počasí a Zelenou vlnou).

Nicméně pokud má některá písnička přímou souvislost s rozhovorem, bylo by dobré aspoň kousek ji v podcastu nechat (vím, je to otázka autorských práv), aby si podcastový posluchač udělal o hostu lepší představu.

Když je rozhovor tlumočen, někdy se ve feedu objevily i dvě verze – jedna ta vysílaná se simultánním tlumočením a jedna s hostem ponechaným v originální řeči. I tady by se hodilo stereo – moderátora/tlumočníka a hosta dát zvlášť do kanálů.

A ještě otázka na rychlost. Slyšel jsem, že předem připravené pořady se vysílají s malým zrychlením. Já sám poslouchám většinu podcastů zrychleně 1,5 x, některé i 2 x, což je velká úspora času a dá se tak v týdenním cyklu stihnout více informací.

Děkuji Českému rozhlasu za skvělé pořady a Vám předem za zprostředkování alespoň odpovědí.

S pozdravem

Bohuslav Málek


Vážený pane Málku,

děkuji za sadu otázek k podcastům. Jelikož jde o ryze technickou záležitost, poradil jsem se s vedoucím Redakce online obsahu.

Uvádím jeho stanovisko a doufám, že pro Vás bude užitečné a zajímavé.

1) Veškerá nabídka Audioarchivu je výsledkem manuální činnosti editorů (interních i externích). Jak se během let proměňovaly jejich nástroje, měnily se i formáty a kvalita audií; současným standardem by měl být formát MP3, mono nebo stereo závisí na zdrojovém pořadu.

2) Podcast Toulek není mono, ale stereo.

3) Písnička nemůže v podcastu zůstat kvůli autorským právům, a to ani malá část. Snažíme se jít spíše cestou větších zásahů do záznamu, aby v nich nezůstávaly uříznuté části zpráv, ale to zase prodlužuje zpracování a zdražuje službu. Zpětná vazba od uživatelů ale ukazuje, že jim to většinou nevadí a bez problémů tyto pasáže při poslechu přeskakují.

4) Kanálové rozhození tlumočených rozhovorů je zajímavý podnět, budeme se jím zabývat.

5) V audiích na webu se zrychlení nepoužívá a ani o tom neuvažujeme.

S pozdravem

PhDr. Milan Pokorný, Ph.D., ombudsman Českého rozhlasu

Spustit audio