Vánoční koncert SOČR

30. leden 2017

Dramaturgie předvánočních koncertů SOČRu bude napříště více přizpůsobena očekávání návštěvníků i posluchačů.

Vážený pane doktore,

spolu s manželkou jsme již cca 16 let abonenty koncertů SOČRu a s kvalitou orchestru jsme po celá léta velmi spokojeni.

Již druhým rokem jsme ovšem, bohužel, velmi nespokojeni s programem vždy posledního koncertu roku, který je obecně chápán coby vánoční.

Nevím, co vedlo dva roky po sobě dramaturgii SOČRu k zařazení skladeb, jež se k tomuto termínu absolutně nehodí. Tento názor jsme zaznamenali i od dalších diváků ať v hledišti či v prostorách šaten po koncertu. U koncertu 19. 12. 2016 jsme dokonce zaznamenali odchody části diváků během skladby! Chápeme, že organizace koncertů není jednoduchá, ale myslíme si, že se dá přesto se zařazováním jednotlivých skladeb postupovat s větším citem a profesionalitou tak, jak tomu bylo v letech předchozích.

S pozdravem

manželé Eva a Jiří Skopovi

<hr/>

Vážená paní doktorko, vážený pane doktore,

děkuji Vám za dopis, který svědčí o tom, že za šestnáct uplynulých koncertních sezon jste si k Symfonickému orchestru Českého rozhlasu vytvořili velmi blízký vztah. Vážím si toho, že jste se rozhodli svěřit se mi se svou kritikou posledního abonentního koncertu v loňském roce. Vedeni zkušenostmi let minulých jsme si jej zvykli spojovat s adventní atmosférou a pokládat jej za tzv. vánoční koncert, ačkoli plány Českého rozhlasu a stanice Vltava jsou mnohem strukturovanější – upozorňuji například na koncerty pořádané v rámci každoročního tzv. vánočního dne Euroradia, které se prakticky nikdy nekryly s prosincovým abonentním koncertem SOČRu. Nicméně očekávání návštěvníků by měla být pro dramaturgy orchestru důležitým kritériem, které by bylo záhodno vzít v úvahu.

Teprve při osobním rozhovoru s ředitelem SOČRu Jakubem Čížkem jsem si uvědomil, kolik faktorů rozhoduje o skladbě konkrétního koncertu a co všechno hrálo roli při přípravě toho, který kritizujete. Měli bychom spravedlivě vzít v úvahu šťastnou shodu okolností, která na jedno místo v jednom okamžiku přivedla skvělého dirigenta Tomáše Netopila, jenž je u nás v poslední době vzácným hostem, dále skladatele Miroslava Srnku, hvězdu mezinárodní úrovně, a zároveň pořadatele festivalu Dny Bohuslava Martinů. To vše přispělo k mimořádné umělecké úrovni tohoto koncertu. Ovšem chápu i oprávněná očekávání návštěvníků a posluchačů v adventním čase.

Váš dopis přispěl k tomu, že Jakub Čížek (jak dokládá jeho vyjádření, které přikládám) se rozhodl napříště přizpůsobit dramaturgii předvánočních koncertů očekávání návštěvníků i posluchačů. Toto rozhodnutí je svědectvím jeho empatie – schopnosti vnímat názory abonentů a vycházet jim vstříc – a já je velmi oceňuji.

Přikládám dopis pana ředitele Čížka a srdečně vás zdravím.

PhDr. Milan Pokorný, Ph.D., ombudsman Českého rozhlasu

Spustit audio