Znělka Kolotoče a další dotazy

17. únor 2020

Motiv tradiční znělky Kolotoče z vysílání nezmizel, objevuje se čtyřikrát během pořadu. Úvodní znělka je nyní stejná jako v ostatních hodinách. Smyslem této úpravy bylo sjednotit základní zvukovou identifikaci Dvojky.

Dobrý den.

Měl bych na vás jednu jednoduchou otázku. Proč byla zrušena znělka kolotoče (I když byla poslední cca půlrok absolutně nesmyslně sestříhána, což bych také rád věděl proč)? Na základě jakého průzkumu, čího rozhodnutí? Vím, že na to vedení má právo, zajímá mě, na základě čeho takto vedení Dvojky rozhodlo. To, co se teď kolotočem nazývá, je bohužel jen proudové plkání, které už s původním pořadem nemá nic společného. Teď už vůbec nic. Možná by bylo vhodné tento proudový blok přejmenovat na Podvečer s Dvojkou nebo Podvečerní Dvojku a neurážet tak původní tradiční pořad.

K používání znělkové grafiky bych měl ještě jednu radu: Jak to vidí… teď se v rámci „ohlášení, znělky“ dozvíme: Jak to vidí…, Zita Senková a její host na Dvojce. To posluchač neudrží informaci o moderátorce půl minuty po tom, co ho pozdraví? Která navíc tento pořad dělá několik let? Když tam paní Senková není, dozvíme se Jak to vidí.. svět kolem nás očima osobností nebo něco podobného… to je posluchači k čemu? Stálí posluchači ví, co od pořadu čekat, a noví, pokud jsou alespoň průměrně inteligentní, pochopí po prvních minutách. Dříve se uvádělo Jak to vidí (jméno, profese hosta), to bylo při počtu komentátorů účelné. A v tomto pořadu snad jde o komentátory primárně ne? Nechápu, proč bylo od této formy upuštěno.

Rád bych ale také poděkoval za aplikaci Můj Rozhlas. Jedná se o skvělý projekt, oceňuji zvlášť možnost „stáhnout si“ jakýkoliv pořad pro offline poslech. Doufám, že se postupně zbaví některých svých dětských nemocí (plná integrace programu do aplikace, ne jen schéma, integrace hodinových záznamů, zpřístupnění informací o autorech a pořadech v aplikaci). Hodilo by rovněž do klasického archivu přidat Úsměvy z archivu nebo Divadlo pro vaše uši. Podobné pořady tam jsou (např. pořady Josefa Veselého). Takže opět nechápu, kde je problém. V autorských právech snad ne. Dá se přeci dát pořad do archivu jen na omezenou dobu. Hodně posluchačů by rovněž ocenilo takto zpřístupnit Nedělní Dobrá jitra. Technicky by to snad také nemusel být problém.

Rovněž bych chtěl pochválit ČRo České Budějovice. Oproti třeba pražské stanici je to nebe a dudy. Zvlášť oceňuji zařazení Četby na pokračování a hlavně pořady Vlídné tóny, Zelené světy a Máme rádi zvířata. Prvně jmenovaný zoufale na celoplošné úrovni chybí. Možná by se místo večerního reprízování Xavera či o víkendu Hvězdných návratů, Hobby nebo vaření mohli dávat pořady jiných regionálních stanic, neexistuje přece jen jedna z nejméně poslouchaných stanic Region. Ale to je asi jen nevyslyšitelné přání.

Také bych rád poděkoval za rozvoj DAB+ , v kontextu kampaně na dvb-t2 by si zasloužila tato technologie větší propagaci. V dnešním eRku o rozdělení multipexu nic.

A na závěr přeci jen ještě jedna otázka. Proč nás na všech klasických stanicích (velmi specifický Wave, Vltavu a Plus nepočítám) budí ve všedních dnech jako hlavní moderátoři jen muži?

Děkuji za odpovědi na otázky a případný komentář návrhů (hlavně pro můjRozhlas)

Věrný posluchač ČEo

A. F.

_____________________________________________________________________

Vážený pane,

děkuji Vám za všechny dotazy. Některá témata jsem musel konzultovat s příslušnými pracovníky Českého rozhlasu, proto se moje odpověď trochu zdržela.

Motiv tradiční znělky Kolotoče z vysílání nezmizel, dál se s ním pracuje, objevuje se čtyřikrát během pořadu. Úvodní znělka (tzv. opener) je nyní stejná jako v ostatních hodinách. Podle sdělení šéfredaktora Dvojky Ondřeje Nováčka bylo smyslem této úpravy sjednotit základní zvukovou identifikaci Dvojky. Podle mého názoru nebyla tato úprava nezbytná, protože mnoho pořadů má své znělky i nadále. Patrně však jde o sjednocení v posluchačsky exponované době. Budu o tomto problému s vedením Dvojky ještě diskutovat, pro Vaši informaci dodávám, že Váš dotaz je zatím v mé agendě ojedinělý.

Projekt můjrozhlas.cz je takříkajíc „v záběhu“ a Nová média ČRo na něm stále intenzivně pracují, kromě jiného i na základě zpětné vazby, kterou jim poskytuji. Plánuje se i další rozšiřování dostupnosti archivních nahrávek. Je možné, že ty, které jmenujete, budou váznout na autorských právech, zvláště pokud se v nich objevují snímky pořízené jinými producenty než Českým rozhlasem.

Vaši pochvalu Českému rozhlasu České Budějovice jsem rád vyřídil řediteli této stanice Zdeňku Duspivovi. Zařazování pořadů jiných regionálních stanic není směr, kterým by regionální vysílání šlo, spíše se dává přednost jednak společnému vysílání určitých programových formátů a jednak reprízování pořadů jednotlivých regionálních stanic na stanici Dvojka.

Váš postřeh o absenci moderátorek v ranním vysílání celoplošných stanic je zajímavý, po pravdě řečeno jste mne upozornil na něco, čeho jsem si ani nevšiml. Mohu však proti tomu uvést možnou výtku směřující k dominanci žen v hlavních dopoledních rozhovorech na třech celoplošných stanicích – Tereza Kostková na Dvojce (po úmrtí Stanislavy Lekešové převzala její podíl Adéla Gondíková), Lucie Výborná na Radiožurnálu a Barbora Tachecí na Plusu. Nehledám v těchto věcech nic víc než shodu okolností, ale ranní vysílání při vhodné příležitosti zmíním.

S pozdravem

PhDr. Milan Pokorný, Ph.D., ombudsman Českého rozhlasu

Spustit audio