Hodnocení přehlídky Bilance 2015

3. září 2015

Sdružení pro rozhlasovou tvorbu, z.s. uspořádalo v prvním červnovém týdnu v Koutech u Ledče nad Sázavou XXIII. ročník přehlídky rozhlasových her, četeb, poezie a komponovaných pořadů z dílny Českého rozhlasu i nezávislých producentů – BILANCE 2015.

Šedesátka dramaturgů, redaktorů, režisérů, studentů UK Praha, UP Olomouc, producentů z Česka i Slovenska společně poslouchala a v diskuzích analyzovala aktuální produkci. Významným přínosem bylo zapojení mladých tvůrců a jejich názory prozrazující, že zvukové umění je platforma, která přitahuje.

Nesoutěžní přehlídka slovesné rozhlasové tvorby Bilance se tentokrát těšila mimořádně velké návštěvnosti. Potvrzuje se tím, že taková platforma setkávání je potřebná a ve své nezávislosti na instituci Českého rozhlasu důležitá (při běžném pracovním poslechu za přítomnosti nadřízených se nikdy neuplatní tak otevřená kritičnost bez taktizování a pocitů ohrožení). Zajímavá a radostná byla ex-post bilance pořadů, vytvořených k výročí propuknutí 1. světové války: dvě z dokumentárních her získaly cenu na mezinárodní rozhlasové soutěži Prix Marulić a na Bilanci se mohli účastníci nejen setkat s jejich tvůrci, ale také vyslechnout jakousi zprávu o reflexi tohoto evropského tématu v jiných evropských rádiích.

Značná pozornost byla věnována i pořadům pracujícím s poezií v nejrůznějších podobách – zde se například na pořadu z Brna, věnovaném textům z Kounicových kolejí, ukázal význam rozhlasu pro jednotlivé regiony: v tomto případě byla reakce přítomných z Moravy aktivnější než posluchačů z Čech, ukázalo se, jakou sílu má v rozhlase i pouhé jméno, které se vyskytuje většinově v určitém kraji. Téma rozpoutalo i debatu o významu slovesné tvorby v regionálních rozhlasových studiích. Jakousi „přílohou“ k této diskusi byl vtipný a kultivovaný, s lehkostí natočený pořad o proměnách módy autorky Hany Soukupové z Českých Budějovic i povídka „V Jeseníkách“ z antologie moravských spisovatelů německého jazyka v režii Michala Bureše z Olomouce.

Pokud jde o dramatickou tvorbu, představili se režiséři ne zcela nezkušení, nicméně stále ještě začínající: Petr Vodička natočil pro Český rozhlas přeloženou dramatickou podobou slavného komiksu „Rabínův kocour“ jako pokus o zábavné rozhlasové drama, a adept režie (a moderátor) Petr Gojda povídky izraelského spisovatele Etgara Kereta (četl Pavel Batěk) – pořady podnítily debatu o humoru v rozhlase a jeho možných podobách v současném programovém schématu.

Méně, než bychom si přáli, se tentokrát přihlásilo pořadů pro děti a mládež, do této kategorie ovšem „královsky“ zasáhl příspěvek hostů ze Slovenska. Dramaturgyně Beata Panáková přivezla vlastní adaptaci antické pohádky Eros a Psýché v interpetaci Emílie Vášáryové. Vyslechli jsme tak pořad, jaký v ČRo není, totiž hodinovou „rodinnou“ relaci, jejíž podstatou je vyprávění jediným vypravěčem. Diskuse o fenoménu vyprávění v rozhlase (nad tak brilantním výkonem, jaký jsme slyšeli od Emílie Vášáryové) rovněž zajímavě přispěla k uvažování o rozhlasových klasických i moderních žánrech a formách.

Prozaickou tvorbu představili autoři rozhlasových zpracování zcela současných českých knih – olomoucký Tomáš Soldán Magnésií Literou oceněnou „Mapu Anny“ Tomáše Šindelky, Vladimíra Bezdíčková rovněž oceněný „Tichý dech“ Jana Trachty.

Bilance 2015 ukázala, že Český rozhlas (včetně svých regionálních pracovišť) má docela dobře vychovanou nastupující generaci dramaturgů i režisérů, kteří tvarují vysílání do podoby moderního programu s rozhledem po světě i vhledem do vlastní kultury. Velice stoupla profesionalita tvůrců, na čemž, jak věříme, se činnost SRT a přehlídky jako Bilance a Report podílejí. Osobní kontakty a moderovaná, nepředpojatá a nekonkurenční kolegiální debata jsou nezastupitelné. Setkání se studenty a aktivita členek SRT a pedagožek JAMU v Brně a Univerzity Palackého v Olomouci Aleny Blažejovské a Andrey Hanáčkové vytvářejí předpoklad pro teoretickou a publicistickou reflexi rozhlasové tvorby.

Spustit audio